Görsel anlatımda simetrinin yeri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanlık tarihi boyunca, sanat eseri olduğu kabul edilmiş pek çok şey farklı amaçlar güdülerek gerçekleştirilmiş ve yine başka başka birçok etken doğrultusunda farklılaşmıştır. Ancak bu eserlerin birçoğu farklılıklarına, hatta kültüre, zamana ve coğrafyaya özgü karakterlerine rağmen evrenselleşmiş, birbirinden ayrı beğenilere sahip birçok toplum ve/veya kişi tarafından sanat eseri olarak kabul görmüştür.İnsan yalnızca bir bebek olduğu dönemde dahi sevinç-üzüntü, korku-güven benzeri dürtülerin doğrultusunda gülmek, ağlamak vb. tepki verebilmektedir. Bu kapsamdaki tepkilerin açıklamasını, bir bebek için kültürel teamüllerde aramak yanlış olacaktır. Bazılarının istemsiz, bazılarınınsa bilinçli olduğu varsayılan bu tepkilerin tetikleyicilerinin yetişkin insanların zihninde varlığını koruduğu düşünülmektedir.İnsanlığın sosyal düzeninin, öz yapısındaki bazı temel değişmezlere (hayatta kalma, türünü devam ettirme dürtüsü vb.) göre biçimlendiği açıkça gözlemlenebilir. Ancak yaşamsal olmayan veya zaruri görülmeyen eylemlerin gerçekleşme nedenleri ve bunlar karşısında duyulan beğeni, takdir, hayranlık, saygı vb. açıklamak güçtür. Entelektüel bir varlık olarak insanın gerçekleştirdiği en ulvi eylemlerden sayılan sanat yapmak da temel anlamda yaşamsal ve/veya zaruri değildir. Ancak insanın hayatta kalabilmek için gerçekleştirdiği birçok eylemle ilişkili olan dürtüler (fizyolojik tepkiler) ve genellikle bu dürtülerin biçimlendirdiği psikolojik etkenler sanatın icrasında etkili değil midir?İnsan, temelini fizik gerçekliklerden alan fizyolojik ve dolayısıyla psikolojik tepkiler veren bir canlıdır. Araştırmada bu tepkilerin simetri kavramıyla olan ilişkileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu ilişkilerin hangi sebeplerle var olduğu ve bu etkenlerin hem sanat eserini üreten sanatçı bazında hem de sanat eseri alıcısı olan izleyici bazında, nasıl şekillendiği ve hangi şartlarda etken olarak görsel anlatımda kullanıldığı/şekillendiği tespit edilmeye çalışılmıştır. In history of mankind, many things that accepted as art exucuted with in different aims and again it has become differantiated with outside effects. However despite those differences about era, culture and nation, pieces of art accepted all around the worldEven in a period when a person was just a baby it could react according to its happiness-sadness, fear-safety with lough, cry etc. Trying to explain those reactions with in culturel habits would be a mistake. Some tought to be unconsicous some are not the triggers of those reactions belived to be remained in grown man mind.It can be observed that social system of human is shaped around some basic constants (survival,stimulation of breeding etc.). However it is hard to explain actions that are not a must do or nessesity to live and also the appreciation, adoration, respect etc. which are developed against those things that are not nessesary to do for to survive. As an entelectual being , the most esteemed action human does, art is also not a nessesity/a must to survive. Nevertheless, there are things human do to survive fueled by stimulations (phsiological reactions) and psychologic factors wich are shaped by those stimulations. Are they not effecting the creation of art?In this thesis, physical realities which couses symmetry to fuel phsiological and therby psychological reactions tried to be explained with its relations with human. Why and how those relations effect, used/shaped in art, tried to be defined from both a viewer and an artist perspective.
Collections