Gelişim sürecinde kolografi ve deneysel baskıresme etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada 20.yüzyılda teknoloji ile birlikte değişen baskı sanatları içinde deneyselliğin getirdiği bir teknik olan kolografi, tarihsel gelişimi içinde incelenmiş, kolografinin tanımına yer verilmiş ve terimin Türkçede nasıl kullanıldığı açıklanmıştır. Kolografi; baskıya uygun farklı malzemelerin aynı kalıp üzerinde bir araya getirilmesi ile oluşan dokusal zenginliği yüksek, üzerinde hem alçak hem de yüksek baskınınözelliklerini barındıran deneysel bir baskıresim tekniğidir. Baskıresim teknikleri içinde yurt dışında 1950'li yıllardan sonra, Türkiye'de ise son 15 yıl içinde kullanılmaya başlanmıştır ve artık Türkiye'de kolografi çağdaş tekniklerin içinde değerlendirilmektedir. Kolografi, teknik olarak kapalı mekanlarda çalışmaya çok uygundur. Öğrencilerin kalabalık halde çalıştıkları günümüz atölyelerinde asite gerek kalmadan çukur baskı yapma imkânı sağlamaktadır. Türkiye'de güzel sanatlar eğitimi veren kurumlarda, özel atölyelerde ve müzelerde çağdaş teknikler ile baskıresim ve deneysel baskıresim uygulamalarında bir artış görülmektedir. Çağdaş baskıresmin şekillenmesindeki en önemli kurumlardan olan ?Atölye 17? ve sanatçıları araştırılmış ve tez konusu kapsamında değerlendirilmiştir. Araştırma sırasında kolografi baskı tekniğinin nasıl uygulanacağını gösteren örnek bir çalışma yapılmış ve bu çalışmanın oluşum aşamaları fotoğraflanarak sunulmuştur. Kolografi tekniği ile eserler veren sanatçılar ?İlk Dönem Kolografi Uygulamaları? ve ?Günümüz Sanatçılarından Kolografi Örnekleri? başlıkları altında iki dönem halinde incelenmiştir. Bu gruplandırma, sanatçıların hem teknik hem de sanatsal alt yapıları dikkate alınarak yapılmıştır. İnceleme sırasında her sanatçı için titiz çalışmalar yapılmış, elde edilen veriler büyük bir dikkatle değerlendirilmiş ve sanatsal çözümlemeler için kullanılmıştır. Bu incelemelerin baskıresimde eleştiri sorununa katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Günümüz sanatçılarını inceleme sürecinin ardından sanatçılar ile iletişime geçilmiş. Koreli sanatçı, Eunice Kim ve Alman sanatçı, Stefan Barton ile e-posta ile röportaj yapılmıştır. Hasan Pekmezci ile görüşülmüş, sanatçının çalıştayı izlenmiş, çalıştay fotoğraflanmış ve bu fotoğraflar sanatçının görüşleri ile birlikte ek olarak verilmiştir. Baskıresmin disiplinlerarası sanat anlayışı çerçevesinde, deneysel ve geleneksel teknikler ile olan etkileşiminin incelenmesi ve tespitlerin değerlendirilmesi, güncel baskıresmin hem teknik hem de teorik inceleme sorunlarının çözümüne katkı sağlayabilir. Araştırmacı, kolografi tekniği ile deneysellikten beslenen özgün işler üretmiş ve bu çalışmalara tezin içinde yer vermiştir. Ürettiği bu çalışmalar, kendi sanatsal dilini ifade etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmacı bu çalışmayı sadece kaynak tarama ve kuramsal incelemeler yaparak değil, aynı zamanda sanatsal üretimin içinde bulunarak sürdürmüştür. In this study, Collagraphy, which is an experimental technique included in printing arts changing with technology in the 20th Century, was studied into its historical development, and the defination of Collagraphy was come up and this word was explained how to be used in Turkish. Collagraphy is an experimental printmaking technique, which consists of different materials being suitable for printing made together in the same mould or form and the low and also high features of printing on. It started to be used into the printmaking techniques abroad after the 1950?s and in Turkey in the last 15 years, and anyhow collagraphy has been assessed into modern techniques in Turkey. Technically, Collagraphy is very suitable for working indoors. It provides to make gravure / printmaking without any acid in today?s workrooms, where students work in a crowd. In the institutes of fine arts in Turkey, private workshops/workrooms and museums, the applications of printmaking with modern techniques and experimental printmaking have shown an increase. ?Atelier 17?, which is one of the most important institutions in forming the modern printmaking, and its artists have been researched and assessed within the context of the thesis. During the research, a sample study was done to show how to be applied, and the formation stages of this study were presented by being photographed. The artists who create works of art using the techniques of collagraphy were examined in two phases with the titles ?First Period Collagraphy Practices? and ?Collagraphy Samples from Today?s Artists?. This classification was done by considering the artists? technical and also artistic basic facilities. During the research, careful or accurate studies were performed for every artist, the obtained data were assessed with a great attention and used for artistic solutions. These studies are considered to make a contribution to the matter of critics in printmaking. After the period of examining today?s artists, the artists were got across with, so Korean Artist Eunice Kim, and German Artist Stefan Barton were interviewed via e-mails. Besides, Hasan Pekmezci was talked with, the artist?s workshop was watched and photographed, and these photographs with the artist?s views were also added. Within the framework of sense of art in rintmaking, examining the interaction with the experimental and traditional techniques and assessing determinations can make a contribution to the solution for the matters of study in printmaking technically and also theoretically. The researcher created the original works with the technique of collagraphy, which were provided with experimentation, and included these works in the thesis. These works, that she has produced, intend to express her own artistic language. Not only did the researcher do this study by scanning the sources and making institutional researches, butshe also kept on being in artistic productivity.
Collections