İç mekanda kavram verilerini kullanma yöntemleri üzerine analitik bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasında iç mekan tasarımında kullanılan kavramlar ile bu kavramların gelişim sürecinde hangi aşamalardan geçtiği incelenmiştir. Kavramların, içmimarlar için önemini belirtmeden önce; iç mekan tasarımında sıklıkla karşımıza çıkan terimlerin anlamsal ve işlevsel farkının üzerinde durulmuştur. Ortaya çıkan karmaşanın çözümüne katkı sağladıktan sonra; tasarımda kavramların, yaratıcılıkla olan ilişkisi açıklanmıştır. Tasarımcının soruna yaklaşımı, kavramların düşünülme biçimine göre değişmektedir. İç mekan tasarım sürecinde varolan kavram verilerinin kaynağının incelendiği bölümde sadece içmimara ve kullanıcıya bağlı verilerin kaynağı incelenmiştir. Ortaya çıkan kavrama ait verilerin, içmimarın belleğinde geçirdiği süreci ile nasıl dışsallaştığı, literatür taramasına bağlı kalınarak gözlemlenmiştir. Birbirinden bağımsız olmayan bu zihinsel ve fiziksel süreç, farklı yaklaşımlarla iç mekanda biçimlenmektedir. Tasarımcıdan tasarımcıya değişen bu yaklaşımlar, iç mekan tasarımında sürecin ve sonucun göstergeleri olmakla birlikte, kullanıcı bu sürece daha çok dahil edilmektedir. İç mekanın kavramlaştırılması, fiziksel oluşumdan bağımsız; daha çok sözel ve görsel anlatımlarla gerçekleşir. Kavramlaştırma işlemini gerçekleştiren tasarımcı, bu süreçte kullanıcı ile sözel iletişime geçer. Arada geçen iletişimin boyutu sadece sözel olmamakla beraber, görsel anlatımlar de tasarım sorununa yaklaşımda belirleyicidir. Eskizler, maketler kavramlaştırmada görsel iletişimin gerçekleştiği evrelerdir. Sonsuz sayıda verilerin arasından, içmimar ve kullanıcıya bağlı belirgin kavramların seçimi, iç mekanın daha anlaşılır olmasını sağlayabilir. Mekanın kimliği, aynı zamanda kullanıcının profili olmakla beraber içmimarın dünya görüşü de olabilmektedir. Kavramlaştırma sürecinde; tasarımcı, farklı düşünme biçimlerine yer verir. Bu durum, tasarımcının kendi üslup yaklaşımın oluşmasına ve diğer tasarımlar arasından kolayca farkına varılmasına fırsat verebilir. Anahtar Kelimeler : İçmimarlık, İç mekan, Kavramlaştırma, Yaratıcılık , Soyutlama In this dissertation study the concepts used in interior design and the phases they have gone through have been analyzed. Before stating the importance of the concepts for the interior architects, the lexical and functional difference of the terms used frequently in the interior design have been accentuated. Once the chaos concerning this issue has been solved the relationship between concepts and creativity in terms of design has been indicated. The approach of the designer to the problem changes in accordance with the way of thinking of the concepts. In the chapter where the source of the concept data existing throughout the interior design process have been studied, merely the source of the data depending on the interior architecture and the user has been discussed. How the data belonging to the emerging concept becomes externalized with the process that the mind of the interior architect has gone through has been observed based on literature screening. These interdependent mental and physical processes are shaped in the interior with different approaches. Those approaches that vary from one designer to another are the indicators of the process and result of the interior design and the user is more implicated in this process. The conceptualization of the interior is conducted with rather verbal and visual expressions independently from the physical development. The designer performing the conceptualization gets into a verbal contact with the user in this process. The extent of the aforementioned contact is not only verbal but also visual expressions are significative for the approach to come up with a solution to the design problem. Sketches and models are the phases that the visual contact goes through in the process of conceptualization. The selection of certain concepts dependent upon the interior architect and user among the infinite data can make the interior more understandable. The identity of the place may not only be the profile of the user but also the general philosophy of life of the architect. The designer includes different ways of thinking during the process of conceptualization. This case may give way to the creation of the designer's own style approach and be easily noticeable and outstanding among other designs. Keywords: Interior Architecture, Interior Space, Notion Formation, Creativity, Abstracting
Collections