Sonsuzluk kavramının heykel sanatındaki biçimsel karşılıkları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sonsuzluk, insanın başını yıldızlı gökyüzüne kaldırdığından beri ilgisini çeken ve günümüzde de bir merak kaynağı olma özelliğini sürdüren bir kavram olagelmiştir. Zaman ya da mekânın sınırsızlığına gönderme yapan sonsuzluk, zamansal olarak ele alındığında ölümsüzlük ve ebediyet gibi kavramlar dolayısıyla ilahi bir nitelik barındırırken; uzamsal olarak ise çokluk ve ölçülemezlik gibi niceliksel olarak ele alınıp daha çok matematiğin konusu olmuştur. Eski Yunandan günümüze pek çok düşünürün ilgilendiği bir konu olmuş olan sonsuzluk, yukarıda değinilen iki ayrım üzerinden farklı değerlendirilmiştir. Birinci bölümde sonsuzluk kavramını konu alan düşünürlerin yaklaşımları ele alınmıştır. Antik Yunan filozoflarının düşünceleriyle başlayan ve Rönesans Avrupasının din eksenli yaklaşımıyla Tanrı ile ilişkilendirilmiş sonsuzluk kavramı, bu dönemde İslam düşünürlerinin de ilgilendiği bir konu olmuştur. 'Aydınlanma Çağı ve Modern Dönemde Sonsuzluk Fikri' alt başlığıyla da aydınlanma dönemi düşünürlerinden günümüze kadar sonsuzluk kavramı hakkındaki fikirler açıklanmıştır. 'Sonsuzlukla İlgili Teoriler ve Paradokslar' adlı ikinci bölümde ise sonsuzluğun matematiksel ve mantıksal açıdan açıklanma çabalarını ve ulaşılan farklı sonuçlar anlatılmıştır. Sonsuzlukla ilgili çok bilinen paradokslara da bu bölümde yer verilmiştir. Tarih boyunca sonsuzluğu tanımlamak için kullanılmış olan biçim, sembol ve görsel öğeler de üçüncü bölümün konusu olmuştur. Son bölümde ise formunu oluştururken sonsuzluk kavramının da işin içine girdiği heykeller üç alt başlıkta açıklanmıştır. Bunlar, sonsuzluğun simgesel olarak yansıdığı heykeller, formun sonsuza dek devam ettiği önermesine dayalı çalışmalar ve yansıtıcılar kullanılarak oluşturulmuş sonsuzluk yanılsamalarından oluşan çalışmalardır. Infinity is a concept that has been a wonder since the time man first gazed upon the starry skies and still continues to be a source of interest. Infinity may signify the endlessness of time or space. . In the context of temporality due to concepts of immortality and eternity it carries a divine quality. In the context of spatiality it is taken as a multitude, a size immeasurable and a topic of mathematics.Infinity that has been a topic of interest to a number of thinkers since the Ancient Greece, is assessed in two different ideas mentioned formerly. In the first chapter, approaches of the thinkers focused on the concept of infinity is discussed. Concept of infinity, started with the Ancient Greek philosophers and related with god by the religion rooted approach of Renaissance Europe, had also been a topic of interest of Islamic thinkers. In the subchapter `Idea of infinity in the Age of Enlightenment and Modern Era` ideas about the infinity of thinkers since the Age of Enlightenment is explained. In the second chapter `Theories and Paradoxes of Infinity` attempts to explain the infinity by mathematics and logic and diverse results reached is described. The most known paradoxes about infinity is told in this chapter. The third chapter reports on the forms, symbols and the visual elements used to describe infinity through the course of history. In the last chapter sculptures in which the concept of infinity is involved in the process of forming is described in three subchapters. These are sculptures to which infinity is projected symbolically, sculptures based on the proposition of endless continuity of the form and sculptures consist of illusions of infinity created by using reflectors.
Collections