Show simple item record

dc.contributor.advisorFurman, Andrzej
dc.contributor.authorLaleli, Mehmet Arif
dc.date.accessioned2020-12-23T10:51:57Z
dc.date.available2020-12-23T10:51:57Z
dc.date.submitted1999
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/327914
dc.description.abstractÖZET Türkiye çapında kısıtlı bir tarama gerçekleştirilip zeminseviye kan kurşun düzeyinin belirlenmesi, ortalama kan kurşun düzeyinin zaman içindeki hareketi, şehirlerdeki kurşun kaynağı olarak kurşunlu benzin kullanımı gösterilerek incelenmiştir. Onyedi ilden 307 örnek, risksiz bireylerden toplanmıştır. Ortalama kan kurşun seviyesi (± %90 CI) 3.63 ± 4.34 ug/dl olarak tayin edilmiştir. Daha önceden gerçekleştirilmiş bir çalışmanın tekrarı ile kan kurşun seviyesinde % 80'e varan bir düşüş gözlenmiştir. Trafikte uzun zaman sarfeden bireylerde ise vücut kurşun yükünün 5 kattan daha fazla artışı gözlenmiştir. Kurşunsuz benzin kullanımı ile, kan kurşun düzeyi düşmektedir. Örnek gurubun ortalama kan kurşun seviyesi patolojik sınır olarak kabul edilen düzeyin altındadır, fakat uzun süre trafikte, veya yoğun trafikli bölgelerde kalan bireylerde patolojik seviyenin üstünde vücut kurşun yükü belirlenmiştir. a
dc.description.abstractABSTRACT The baseline blood lead concentration in few cities in Turkey, change in the average blood lead concentration was studied with an emphasis on gasoline lead content as a source in urban environment. Representative, 307 samples from non-risk individuals were collected and the average blood lead concentration (± 90% CI) was found to be 3.63 4.34 ug/dl. Comparison of the results of a 1994 study, up to 80 % fall in blood lead concentration was observed. Subjects with extended exposure to traffic had body lead burden of five times more then subjects with regular exposure. With the increased unleaded gasoline of usage, blood lead concentration shows a decreasing trend. The current mean blood lead concentration of the screened population is below the accepted pathological limit however, extended exposure to traffic increases the body lead burden over such accepted limits.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectÇevre Mühendisliğitr_TR
dc.subjectEnvironmental Engineeringen_US
dc.titleDetermination of baseline bloodlead levels and associated faktors
dc.title.alternativeZemin seviye kan kurşun düzeyinin belirlenmesi ve şehirlerdeki kaynakların belirlenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmBlood lead level
dc.identifier.yokid82946
dc.publisher.instituteÇevre Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid82946
dc.description.pages70
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess