The formation of children in the late Ottoman Empire: An analysis through the periodicals for children (1869-1914)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez son dönem Osmanlı imparatorluğunda çocukların kamusal eğitim vasıtasıyla formasyonlarındaki değişimi, çocuk dergilerinin tarihsel bir analiziyle ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Formasyon terimiyle politik iktidarın kamusal eğitimle çocuklardan beklentileri ve bu doğrultuda onlara yüklediği görevler kastedilmiştir. Genellikle orta öğretim öğrencilerine hitap eden dergiler, Osmanlı çocuklarının okul hayatlarında karşılarına çıkan tamamlayıcı eğitsel kaynaklar olarak ele alınmıştır. Çocuk dergilerinin yayınlanması üzerindeki devlet denetimi, yıllar boyunca kamusal eğitimin amacına dolayısıyla da çocukların formasyonuna dair resmi görüşlerdeki hem değişimi hem de sürekliliği izlemeyi mümkün kılmıştır. Tez, çocuk dergilerinin sayfalarına yansıyan iki temel formasyon kategorisiyle ilgilenmektedir: Politik ve ekonomik formasyon. Politik formasyon açısından, vatan sevgisi bağlamında oluşturulacak kolektiflik duygusu, tüm dergiler tarafından paylaşılan ortak bir amaçtır. Fakat, vatan kavramına yüklenen anlam değişmez değildir. Anlam değiştikçe, çocukların politik formasyonunun padişahın küçük kulları, küçük vatandaşlar ve küçük askerler şeklinde bir farklılaşma içine girdiği gözlemlenebilir. Çocukların ekonomik formasyonlarında ise 1908 devrimine kadar servet birikimi hoş karşılanmamış ve bireysel karın önüne geçmek için muhafazakar bir İslami söylem kullanılmıştır. Devrimden sonra ise çocuklar geleceğin tacirleri şeklinde yeniden formasyona tabi tutulmuşlardır. This thesis aims to reveal the evolution of children's formation via public education in the late Ottoman Empire through a historical analysis of periodicals published for children. The term `formation` indicates the expectations from and duties foisted upon children via public education by the political authorities. Addressing mainly elementary school students, the periodicals were considered as complementary educational sources that the Ottoman students encountered during their school years. The state supervision of publishing periodicals for children makes it possible to trace both the alteration and continuity of the official view of the aims of public education and thus the formation of children over the years. The thesis deals with two main formation categories that were reflected in the pages of periodicals: Political and economic formation. From the political formation point of view, the construction of sense of collectivity in terms of loving the fatherland was a common incentive shared by periodicals of all periods. Yet the meaning attributed to the concept of fatherland was not stable. As the meaning shifted in the course of time, the political formation of children differentiated as being little subjects of the sultan, little citizens and little soldiers. With respect to economic formation, up to the Revolution of 1908, the accumulation of wealth was painted in a negative light and conservative Islamic discourse was used in order to prevent individual profit. After the revolution, children were reconceived as the merchants of the future.
Collections