Show simple item record

dc.contributor.advisorKuyaş, Ahmet
dc.contributor.authorÖzekmekçi, Mehmet İnanç
dc.date.accessioned2020-12-22T10:33:41Z
dc.date.available2020-12-22T10:33:41Z
dc.date.submitted2005
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/326938
dc.description.abstractBu tez son dönem Osmanlı imparatorluğunda çocukların kamusal eğitim vasıtasıyla formasyonlarındaki değişimi, çocuk dergilerinin tarihsel bir analiziyle ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Formasyon terimiyle politik iktidarın kamusal eğitimle çocuklardan beklentileri ve bu doğrultuda onlara yüklediği görevler kastedilmiştir. Genellikle orta öğretim öğrencilerine hitap eden dergiler, Osmanlı çocuklarının okul hayatlarında karşılarına çıkan tamamlayıcı eğitsel kaynaklar olarak ele alınmıştır. Çocuk dergilerinin yayınlanması üzerindeki devlet denetimi, yıllar boyunca kamusal eğitimin amacına dolayısıyla da çocukların formasyonuna dair resmi görüşlerdeki hem değişimi hem de sürekliliği izlemeyi mümkün kılmıştır. Tez, çocuk dergilerinin sayfalarına yansıyan iki temel formasyon kategorisiyle ilgilenmektedir: Politik ve ekonomik formasyon. Politik formasyon açısından, vatan sevgisi bağlamında oluşturulacak kolektiflik duygusu, tüm dergiler tarafından paylaşılan ortak bir amaçtır. Fakat, vatan kavramına yüklenen anlam değişmez değildir. Anlam değiştikçe, çocukların politik formasyonunun padişahın küçük kulları, küçük vatandaşlar ve küçük askerler şeklinde bir farklılaşma içine girdiği gözlemlenebilir. Çocukların ekonomik formasyonlarında ise 1908 devrimine kadar servet birikimi hoş karşılanmamış ve bireysel karın önüne geçmek için muhafazakar bir İslami söylem kullanılmıştır. Devrimden sonra ise çocuklar geleceğin tacirleri şeklinde yeniden formasyona tabi tutulmuşlardır.
dc.description.abstractThis thesis aims to reveal the evolution of children's formation via public education in the late Ottoman Empire through a historical analysis of periodicals published for children. The term `formation` indicates the expectations from and duties foisted upon children via public education by the political authorities. Addressing mainly elementary school students, the periodicals were considered as complementary educational sources that the Ottoman students encountered during their school years. The state supervision of publishing periodicals for children makes it possible to trace both the alteration and continuity of the official view of the aims of public education and thus the formation of children over the years. The thesis deals with two main formation categories that were reflected in the pages of periodicals: Political and economic formation. From the political formation point of view, the construction of sense of collectivity in terms of loving the fatherland was a common incentive shared by periodicals of all periods. Yet the meaning attributed to the concept of fatherland was not stable. As the meaning shifted in the course of time, the political formation of children differentiated as being little subjects of the sultan, little citizens and little soldiers. With respect to economic formation, up to the Revolution of 1908, the accumulation of wealth was painted in a negative light and conservative Islamic discourse was used in order to prevent individual profit. After the revolution, children were reconceived as the merchants of the future.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTarihtr_TR
dc.subjectHistoryen_US
dc.titleThe formation of children in the late Ottoman Empire: An analysis through the periodicals for children (1869-1914)
dc.title.alternativeSon dönem Osmanlı İmparatorluğu'nda çocukların formasyonu: Çocuk dergileri üzerinden bir analiz (1869-1914)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid10053146
dc.publisher.instituteAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid368705
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess