Lower class children and the state during World War Two in urban Turkey: Streets, schools and worksites
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı, İkinci Dünya Savaşı sırasında Türkiye'deki alt sınıf çocukluğun üç alanını, sokaklar, işyerleri ve okullar, inceleyerek çocukluk tarihini ve devletin çocukların beden ve zihinleri üzerindeki kontrolünü tartışmaktır. Bu amaçla, savaş ortamındaki eğitim politikaları ve çocuklara yönelik sosyal politika uygulamalarının yapısı açıklandı. Tezin ana odağı, bahsedilen üç alan içerisinde çocukların üzerindeki kontrolün sınırlarını ve yollarını göstermeye çalışmaktır. Araştırma, Resmi Gazete, o dönemde basılan çeşitli gazete ve dergiler gibi arşiv malzemelerine, savaş dönemini yaşayan insanların biografilerine ve savaş dönemi yazılan hikayelere dayanmaktadır. Bu çalışma, savaş dönemi Türkiyesi'nde savaşa hazır olma durumu temelinde hükümetin önceliklerinin yeniden tanımlanmasının, devletin çocukluk alanlarına müdahelesinin çerçevesini belirlediğini göstermektedir. Devletin müdahil olduğu diğer alanlar ve eğitim arasında bir karşılaştırma yapmak gerekirse, okullar devletin etkisinin ve ideolojisinin görüldüğü, çocukların beden ve zihinleri üzerindeki kontrol ve disiplinin gerçekleştiği alanlar olmuştur. The aim of this thesis is to discuss the history of childhood and the state involvement of control on the bodies and minds of children during the Second World War in Turkey by scrutinizing three spaces of children of lower orders; streets, work sites and schools. For that purpose, the nature of social policy applications towards children and the educational policies are elucidated in the war context. The main focus of the thesis is to depict the scopes and ways of control over children in each mentioned space. The research is based on the archival documents of Official gazette, various newspapers and journals published in that era, biographies of people who experienced the war and stories written during the war. This study depicts that during the war years in Turkey, the priorities of the government were redefined on the basis of war preparedness which determined the state?s involvement in the childhood space. To make comparison with the other realms of state involvement and the education, noticeably schools became spaces where state?s influence and ideology was depicted mostly and control and discipline over the bodies and minds of the children was actualized.
Collections