A study of attitudes of mothers towards parent involvement in preschool centers
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışma çocuğu okul öncesi eğitim kurumuna giden annelerin okula katılımları konusunda düşüncelerini araştırmaktadır. Bu çalışma 2 soruya cevap aramaktadır. Bunlar, 1-annelerin okula katılımları ile ilgili düşüncelerinde annelerin eğitim seviyeleri, okulun sosyo ekonomik durumu, çocuğun yaşı ve çocuğun cinsiyeti gözönüne alındığında farklılıklar var mıdır ve 2-okul öncesi eğitim kurumlarında yer alan yöneticilerin ve bu okullarda veli olarak bulunan annelerin rapor ettiği bu okuldada uygulanan okula katılım faaliyetleri nelerdir? Araştırma, çocuğu 3-6 yaşları arasında olan ve farklı sosyoekonomik yapıya sahip okul öncesi kurumuna giden 94 anneden oluşmaktadır. Kurumların sosyo ekonomik yapıları bir çocuk için kurumu ödenen aylık aidatlara göre belirlenmiştir. Anneler ; yüksek, orta ve düşük olmak üzere 3 farklı eğitim seviyesinden gelmektedir. Annelerin eğitim seviyeleri mezun oldukları okullara göre belirlenmiştir. Yöneticilerin, annelerin okula katılımı konusunda düşüncelerini araştırmak için 3 farklı sosyoekonomik seviyede olan 19 okul öncesi eğitim kurumu seçilmiştir. Araştırma için anket oluşturulmuş ve bu anket 6 adet alt gruptan oluşmuştur. Bunlar annelerin kurumdaki eğitimsel olmayan faaliyetlere katılımı, kurumun velilere bilgi vermesi, kurumun velilerle sosyal ilişkiler kurması, velilerin okulun eğitim işlemine katılımı, velilerin kendi çocuklarının eğitiminekatılımı, velilerin kurumun idare ve politikasına katılımı olmak üzere 6 alt grupta toplanmıştır. Annelerin yaşı. çocuklarının cinsiyeti ve yaşı. okulun sosyoekonomik durumunun annelerin okula katılım faaliyetlerinde etkili olmadığı gözlemlenmiştir. Alt ölçek neticelerine bakıldığında sadece annelerin eğitimsel olmayan okul faaliyetlerine katılımı ve annelerin okul idare ve politikasına katılımı ölçeklerinde belirgin farklılıklar bulunmuştur. Orta ve düşük eğitim seviyelerinden gelen anneler bu ölçeklerin içerdiği faaliyetlere yüksek eğitim seviyesinden gelen annelere göre daha fazla önem vermiştir. Anneler ve okul yöneticileri bilgi verme ölçeği adı altındaki faaliyetlerinin varolduğunu, annelerin okul idare ve politikasına katılım faaliyetlerinin ise varolmadığını rapor etmişlerdir. The present study aims to investigate the attitudes of mothers towards parent involvement in preschool education. This study at temps to answer the following two questions. Are there differences among mothers attitudes with respect to educational level of the mother, socioeconomic level of the school, age and sex of the child? What are the parent involvement activities in centers with different socioeconomic levels reported by the mothers and directors? The sample of the study was composed of 94 mothers whose children were between the ages of 3 to 6 years and attend preschool centers with different socioeconomic levels. Socioeconomic level of prescool centers were determined with respect to the amount of monthly fee paid per child to the center. Mothers in the sample were chosen from three different educational levels; high, middle and low. Educational level of the mothers was determined according to the school from which they had graduated. In addition to the mothers, 19 directors were chosen to find out the existing parent involvement activities in preschool centers with different socioeconomic levels. An interview schedule was constructed by the researcher. It included six subscales which are parent's involvement in non- educational school activities, information giving, parent'sinvolvement in their child's education, parent involvement in school education process, parent's involvement in school management and policy making and social links. The results for the total score which incorporated six subscales indicated no significant differences in the attitudes of mothers with respect to their educational level, sex and age of their children and to the socioeconomic level of the school. On the other hand the results obtained from the subscale scores indicated significant differences for two of the subscales which are refered to `Parents' involvement in non-educational school activities` and `Parents' involvement in school management and policy-making`. Mothers in the low and middle education group gave more importance to the above mentioned activities than the high education group. Both the parents and the directors reported that `Information giving` activities as existing in their centers. `Involvement in school management and policy-making` activities were reported as non-existent both by the mothers and the directors.
Collections