Preservice mathematics teachers solving word problems: Visual-spatial abilities, use of representations, and types of mathematical thinking
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı öğretmen adaylarının matematiksel düşünme yapılarını, görsel-uzamsal temsilleri kullanımlarını, görsel-uzamsal yeteneklerini ve sözel matematik problemlerini çözme performanslarını incelemek ve bu değişkenler arasındaki ilişkileri araştırmaktır. İstanbul ve Ankara illerinde bulunan, bir özel ve dört devlet üniversitesinde öğrenimlerine devam eden 113 öğretmen adayı çalışmanın örneklemi olarak seçilmiştir. Araştırma sorularını incelemek amacıyla iki ölçek kullanılmıştır. Öncelikle öğretmen adaylarının matematiksel düşünme yapıları belirlenmiştir. Ardından düşünce gruplarının temsil kullanımı, görsel-uzamsal yetenek seviyeleri ve sözel matematik problemlerini çözme performansları açısından farklılıkları incelenmiştir. Farklı matematiksel düşünme yapılarını benimseyen öğretmen adaylarının problem çözme performansları birbirine benzer olduğu halde, harmonik ve geometrik düşünenler problem çözme süreçlerinde analitik düşünenlere göre şematik temsili daha fazla kullanmışlardır. Farklı tipteki temsil kullanımının problem çözme performansını etkilediği ve şematik temsilin kullanıldığı sorulardaki doğru cevap oranının resimsel temsilin kullanıldığı sorulara göre daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğretmen adaylarının görsel-uzamsal yeteneklerinin yalnızca şematik temsil kullanımı ile anlamlı pozitif bir ilişkisi olduğu görülmüştür. Sonuçlar öğretmen adaylarının görsel yaklaşımları için tercihlerini ortaya koymuştur. Bulguların öğretmen eğitimine ne şekilde ışık tutabileceği tartışılmıştır. Bu bağlamda öğretmen yetiştirme programlarının görsel yaklaşımların üzerinde durmalarının önemine vurgu yapılmıştır. The main purpose of this study was to examine preservice teachers' types of mathematical thinking, use of visual-spatial representations, visual-spatial abilities, and mathematical problem solving performances and to investigate the relationships between these variables. The sample of the study consisted of 113 preservice mathematics teachers in a private and four public universities in Istanbul and Ankara. In order to investigate the research questions two instruments were used. Firstly, preservice teachers' types of mathematical thinking were determined. Although problem solving performances were similar for each type of mathematical thinking, preservice teachers who adopted harmonic and geometric types of mathematical thinking preferred to use schematic representations more than analytic thinkers in their problem solving processes. Use of visual-spatial representations was related with problem solving performance and schematic representations were associated more strongly with correct solutions in comparison with pictorial representations. The participants' visual-spatial abilities had a significant relationship only with their use of schematic representations. The findings provided an insight about preservice teachers' preferences for visual approach and their implications for teacher education programs. Preservice teachers should have an opportunity to learn how a schematic representation can be created and teacher education programs should include visual approaches with consideration of their efficacies.
Collections