The effect of language on generic knowledge understanding and source reliability: A developmental study
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, bilginin genellenebilirliğine ve kaynağının güvenilirliğine işaret eden dil yapılarının, çocukların genellenebilir bilgi ve kaynak güvenilirliği anlayışı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çocukların, Türkçe'deki genelleyici -DIr eki ve kaynak belirten -mIş/-(y)mIş eki ile edindikleri bilgiyi genelleyip genellemediklerini; ve bu eğilimin, -mIş/-(y)mIş ekinin çıkarımsal kullanımı ve duyumsal kullanımı yoluyla elde edilen bilgiye atfettikleri güvenilirlik ile ilişkili olup olmadığı sorgulanmıştır. Bu eklerin bilginin genellenebilirliğine olan etkisi, denekler arası bir dizayn ile çıkarımsal -mIş, duyumsal -(y)mIş, ve genelleyici -DIr koşullarında ölçülmüştür. Kaynağa atfedilen güveni ölçmek içinse denek içi dizayn kullanılmıştır. Çocukların Zihin Kuramı becerileri ve dil yeterlilikleri ise ayrıca değerlendirilmiştir. Toplam 96 Türkçe tekdilli, 4-yaş (N = 48, 20 kız) ve 6-yaş (N = 48, 29 kız) çocuğu çalışmaya katılmıştır. Sonuçlar, 4-yaş çocuklarının -DIr eki ile edindikleri bilgiyi genellerken, kaynak belirten -mIş/-(y)mIş ekinin çıkarımsal ve duyumsal kullanımlarında bilgiyi genellemeye gitmediklerini göstermiştir. Ancak, 6-yaş-çocukları tüm koşullarda bilgiyi genelleme eğilimi göstermişlerdir. Hem 4- hem 6-yaş-çocukları bir olayın sonuçlarından çıkarım yoluyla edinilen bilgiye bir başkasından duyum yoluyla edinilen bilgiye göre daha yüksek güvenilirlik atfetmişlerdir. Ayrıca, 6-yaş-çocukları çıkarımsal kaynağa 4-yaş-çocuklarının atfettiğinden daha yüksek güvenilirlik atfetmiştir. Bilgi edinilen kaynağa atfedilen güvenilirlik ile bilgiyi genelleme arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Zihin Kuramı yeteneklerinden Bilgi Edinimi bileşenine ilişkin doğru kavrayış sergileyen çocuklar çıkarımsal kaynağa daha çok güvenilirlik atfederken, Yanlış İnanç bileşeni ile bir ilişki bulunamamıştır. This study investigated the effect of grammaticalized markers of genericity and evidentiality on children's understanding of generalizability of knowledge and source reliability. It explored whether children generalize information conveyed by a statement marked with the Turkish generic marker -DIr and the evidential marker -mIş/-(y)mIş, and whether this is related to their evaluations of the inferential and the hearsay functions of the evidential form in terms of reliability. For this purpose, a between subjects design was used to test generalizability in the inferential -mIş, hearsay -(y)mIş and generic -DIr conditions, and a within subjects design was used to test source reliability. Children's Theory-of-Mind skills and language competencies were also investigated. A total of 96 monolingual Turkish children, 4-year-olds (N = 48, 20 girls) and 6-year-olds (N = 48, 29 girls) participated in the study. Results showed that 4-year-olds generalized information more when it was conveyed with the generic -DIr and did not generalize when it was conveyed with either the inferential or the hearsay uses of -mIş/-(y)mIş. However, 6-year-olds generalized the information in all cases. Both 4- and 6-year-olds attributed higher reliability to inferences based on partial observable evidence than to information based on hearsay. Older children attributed higher reliability to inferences than younger children. No significant interaction between source reliability and generalization of information was found. Children who displayed correct understanding of Knowledge Access component of Theory-of-Mind skills were found to attribute higher reliability to inference, but no relation was found with False-Belief understanding.
Collections