Show simple item record

dc.contributor.advisorSoley Mızraklı, Gaye
dc.contributor.advisorKoç, Ercüment Ayhan
dc.contributor.authorAtaman, Merve
dc.date.accessioned2020-12-21T13:11:12Z
dc.date.available2020-12-21T13:11:12Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-04-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/323447
dc.description.abstractBu çalışmada, bilginin genellenebilirliğine ve kaynağının güvenilirliğine işaret eden dil yapılarının, çocukların genellenebilir bilgi ve kaynak güvenilirliği anlayışı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çocukların, Türkçe'deki genelleyici -DIr eki ve kaynak belirten -mIş/-(y)mIş eki ile edindikleri bilgiyi genelleyip genellemediklerini; ve bu eğilimin, -mIş/-(y)mIş ekinin çıkarımsal kullanımı ve duyumsal kullanımı yoluyla elde edilen bilgiye atfettikleri güvenilirlik ile ilişkili olup olmadığı sorgulanmıştır. Bu eklerin bilginin genellenebilirliğine olan etkisi, denekler arası bir dizayn ile çıkarımsal -mIş, duyumsal -(y)mIş, ve genelleyici -DIr koşullarında ölçülmüştür. Kaynağa atfedilen güveni ölçmek içinse denek içi dizayn kullanılmıştır. Çocukların Zihin Kuramı becerileri ve dil yeterlilikleri ise ayrıca değerlendirilmiştir. Toplam 96 Türkçe tekdilli, 4-yaş (N = 48, 20 kız) ve 6-yaş (N = 48, 29 kız) çocuğu çalışmaya katılmıştır. Sonuçlar, 4-yaş çocuklarının -DIr eki ile edindikleri bilgiyi genellerken, kaynak belirten -mIş/-(y)mIş ekinin çıkarımsal ve duyumsal kullanımlarında bilgiyi genellemeye gitmediklerini göstermiştir. Ancak, 6-yaş-çocukları tüm koşullarda bilgiyi genelleme eğilimi göstermişlerdir. Hem 4- hem 6-yaş-çocukları bir olayın sonuçlarından çıkarım yoluyla edinilen bilgiye bir başkasından duyum yoluyla edinilen bilgiye göre daha yüksek güvenilirlik atfetmişlerdir. Ayrıca, 6-yaş-çocukları çıkarımsal kaynağa 4-yaş-çocuklarının atfettiğinden daha yüksek güvenilirlik atfetmiştir. Bilgi edinilen kaynağa atfedilen güvenilirlik ile bilgiyi genelleme arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Zihin Kuramı yeteneklerinden Bilgi Edinimi bileşenine ilişkin doğru kavrayış sergileyen çocuklar çıkarımsal kaynağa daha çok güvenilirlik atfederken, Yanlış İnanç bileşeni ile bir ilişki bulunamamıştır.
dc.description.abstractThis study investigated the effect of grammaticalized markers of genericity and evidentiality on children's understanding of generalizability of knowledge and source reliability. It explored whether children generalize information conveyed by a statement marked with the Turkish generic marker -DIr and the evidential marker -mIş/-(y)mIş, and whether this is related to their evaluations of the inferential and the hearsay functions of the evidential form in terms of reliability. For this purpose, a between subjects design was used to test generalizability in the inferential -mIş, hearsay -(y)mIş and generic -DIr conditions, and a within subjects design was used to test source reliability. Children's Theory-of-Mind skills and language competencies were also investigated. A total of 96 monolingual Turkish children, 4-year-olds (N = 48, 20 girls) and 6-year-olds (N = 48, 29 girls) participated in the study. Results showed that 4-year-olds generalized information more when it was conveyed with the generic -DIr and did not generalize when it was conveyed with either the inferential or the hearsay uses of -mIş/-(y)mIş. However, 6-year-olds generalized the information in all cases. Both 4- and 6-year-olds attributed higher reliability to inferences based on partial observable evidence than to information based on hearsay. Older children attributed higher reliability to inferences than younger children. No significant interaction between source reliability and generalization of information was found. Children who displayed correct understanding of Knowledge Access component of Theory-of-Mind skills were found to attribute higher reliability to inference, but no relation was found with False-Belief understanding.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe effect of language on generic knowledge understanding and source reliability: A developmental study
dc.title.alternativeBilginin genellenebilirliği ve kaynağının güvenilirliğini anlamaya dilin etkisi: Gelişimsel bir çalışma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-04-21
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmKnowledge
dc.subject.ytmInformation sources
dc.subject.ytmReliability
dc.subject.ytmGeneralizability
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmTheory of mind
dc.subject.ytmLanguage development
dc.identifier.yokid10198870
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid527097
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess