Temel boyutlarıyla müziksel işitmenin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Temel boyutlarıyla müziksel işitmenin İncelenmesi Yüksek Lisans Tezi Mehlika Dündar Mart 1986 Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ses, titreşimlerin özel bir bölgesidir. İnsan kula ğı ortalama olarak frekansı 20 Hz ile 20.000 Hz arasın da olan sesleri duyabilmektedir. Müzikte kullandığımız seslerin alanı, işitebildiğimiz ses alanının içinde yer almaktadır, Ses olmasaydı, müzikde olmayacaktı »Bu yüzden işitme ve müziksel işitme büyük farklılıklarla birbi rinden ayrılmamaktadır «Müziğinde 20.000 Hz.lik sesi kullanan ulus yoktur «Bir sesin var olabilmesi için, bir ses kaynağı, kaynaktan gelen titreşimleri alan bir kulak ve şifreleri çözüp yorumlayacak bir beyin bulunması ge reklidir. işitme ve müziksel işitmede kulağın uyarılabilme si için, herhangi bir kaynağın titreşmesinden doğan fre kansların kulak tarafından algılanması gerekir. Bu araş tırmada insanın işitme sisteminin fizyolojik yapısı ve işitme duyusu incelenerek, müziksel işitmenin nasıl ger çekleştiği sorusuna cevap aranmıştır. İşitmenin nasıl olduğu ve kulak yapısını inceleyebilmek amacıyla kaynak taramasına gidilip, gerekli bilgiler toplanmıştır. İkisimüzik eğitimi almamış, üçü müzik eğitimi almış beş kişi üzerinde Ankara Üniversitesi îbni Sina Hastanesi K.B.B Anabilim dalında yapılan odyolojik ölçüm sonunda beş ki- şininde normal işitmeye sahip olduğu bulgusu ortaya çık mıştır» Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümünden 30 öğrenci üzerinde uygulanan anket sonucunda, öğrencilerin okula girdikten sonra müziksel işitmelerinde gelişme kaydettikleri sonucuna varılmış tır. ELde edilen bulguların ışığı altında,kişilerde mü ziksel işitmenin eğitimle geliştiği, işitme kusurları o lanların dışında, fiziksel farklılıkların önemli olmadığı sonucuna varılmıştır» On the average, the human ear is able to hear sounds varying from 20- 20,000 Hz. The sounds that we use in music are within the limit or capacity that we perceive. If it was not for sound, music would not have been realized. Therefore hearing and having a detective ear for musical sounds can not be differentiated from each other. There is no nation which employs a frequency of 20.000 Hz in musi cal sound. In order for a sound to be created there must be a source, an ear and a brain which must decode and interpret codes. In order for the ear to be aroused it is necessary that frequencies created by certain sources of vibrati ons must be perceived. In this research an answer is be ing sought for the realisation of musical hearing by examining the physiology of the human hearing system andthe sense of hearing, The necessary knowledge has been obtained through a detailed research in order to inves tigate how the hearing mechanism is set up and how it works. In the audiologxcal research which took place at the îbni Sina Hospital of the University of Ankara, it has been found out that out of five people two of which have not been educated in music, all five do in fact have normal hearing abilities «, As a result of an experiment which took place at the Gazi University's musical rese arch institute it has been determined at the end of series of tests on thirty music majors that they have indeed progressed in their musical hearing abilities after having been educated at the university. Within the framework of test results it has been established that, except for the hearing impaired, that those who have been subject to musical training have in fact progressed and that no physical differences are present between those who have not been subject to musical training.
Collections