Buji ile ateşlemeli motorlarda kam geometrisinin performansa etkileri üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BUJİ İLE ATEŞLEMELİ MOTORLARDA KAM GEOMETRİSİNİN PERFORMANSA ETKİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA (Yüksek Lisans Tezi) Can ÇINAR GAZİ ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ Ağustos 1998 ÖZET Emme ve egzoz supaplarının açılma ve kapanma zamanlarının motorun performansına büyük etkisi vardır. Supap kontrol sistemleri üzerinde yapılan çalışmalarda özellikle emme supabının kontrolü ile yüksek performans değerlerine ulaşıldığı görülmektedir. Bu çalışmada, motor işletme parametrelerinin en önemlilerinden biri olan emme supabı zamanlamasının motor performansına etkileri deneysel olarak araştırılmıştır. Kam profili sabit kalmak şartıyla, emme supabı açılma ve kapanma zamanları, motorun orijinal supap zamanlamasına göre 10°-20°- 30° KMA avans ve 10°-20°-30° KMA rötara alınarak 7 değişik zamanlama değeri için deneyler yapılmıştır. Bu amaçla, tek silindirli, dört zamanlı, buji ile ateşlemeli bir motor kullanılmış ve bu motorun kam mili özel olarak bu deneyler için imal edilmiştir. Her bir supap zamanlaması için değişik motor devirlerine göre başta volumetrik verim olmak üzere ve buna bağlı olarak motor momenti, motor gücü, yakıt tüketimi ve egzoz emisyonlarında büyük değişiklikler görülmüştür. Bilim Kodu : 626.10.00 Anahtar Kelimeler : Emme supabı zamanlaması Sayfa Adedi : 76 Tez Yöneticisi : Doç.Dr. Halit KARABULUT THE EFFECTS OF CAM GEOMETRY ON SPARK IGNITION ENGİNE PERFORMANCE (M.Sc. Thesis) Can ÇINAR GAZİ UNIVERSITY INSTITUTE OF SCIENCE AND TECHNOLOGY August 1998 ABSTRACT The intake and exhaust valves opening and closing timings have an important effect on engine performance. Investigations proved that, especially by controlling the intake valve timing, some high performance values can be obtained. In this study, the effects of intake valve timing, which is one of the most important operating parameters of the engine, have been investigated experimentally. Intake valve opening and closing timings were changed between 10°-20°-30° CA advange and 10°-20°-30° CA retard according to the original valve timing of the engine, without changing the opening duration of the valves and these experiments were carried out for these 7 timings. A four stroke, single cylinder, spark ignition engine was used for these experiments and a special camshaft has been designed and produced in order to change the angle of cam. For each intake valve timing value according to the engine speed, primirally on the volumetric efficiency and depending on the volumetric efficiency, on the engine torque, engine power, fuel consumption and exhaust emissions great changes have been observed. Science code : 626. 1 0.00 Keywords : Intake valve timing Page Number : 76 Adviser : Doç. Dr. Halit KARABULUT
Collections