Motorlu taşıtlarda frenleme metodu ile patinajı önleyen bir sistemin (ASR) tasarımı ve modellemesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
MOTORLU TAŞITLARDA FRENLEME METODU İLE PATİNAJI ÖNLEYEN BİR SİSTEMİN (ASR) TASARIMI VE MODELLENMESİ (YÜKSEK LİSANS TEZİ) Nida BİRGÜL GAZİ ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ARALIK 1999 ÖZET Taşıtlar için yönlendirme, hızlandırma ve frenleme işlemleri temel fonksiyonlar olup, günümüzde hala sürücü müdahalesi olmadan gerçekleştirilememektedir. Bu temel fonksiyonların yerine getirilmesi sırasında, sürücünün haricinde yol koşullarının kötüleşmesi (yağmur, kar ve buz gibi) ve trafik durumlannm aniden değişiklik göstermesi gibi durumlarla karşılaşılmaktadır. Farklı yol yüzeyleri üzerinde ve dönüş manevraları sırasındaki hızlanmalarda kararlılık, yönlendirilebilirlik ve en uygun çekiş, çekiş kontrol sistemi ASR tarafından sağlanmaktadır. ASR, hızlanmalar sırasında tahrik tekerleklerinin düz ve kaygan yol şartlarında patinajını engeller. Tekerlek kayması otomatik olarak frenleme veya frenlemeyle birlikte motor torkunun azaltılması sayesinde en uygun seviyede tutulur.Kilitlenmeyi engelleyici fren sistemi AB S' nin sunulmasıyla birlikte sürüş ve trafik güvenliği artmıştır. ABS, panik frenleme anında tekerleklerin kilitlenmesini engellemektedir. Bu çalışmada iki tekerlekten tahrikli motorlu taşıtlar için frenleme metodu ile patinaj önleme sistemi tasarlanmış ve modeli yapılmıştır. Modelde basınçlı hava yönlendirme valf bloğu, elektronik kontrol ünitesi, tekerlek hız sensörleri, tahrik tekerlekleri ve frenleme üniteleri oluşturulmuştur. Sistemin tahrik anında %20' lik bir kayma toleransına müsade etmesi amaçlanmış ve başarılı sonuçlar alınmıştır. Bilim Kodu Anahtar kelimeler Sayfa adedi Tez Yöneticisi 626.12.01 Kayma, ABS, ASR, TCS, TRC, Patinaj Engelleme 111 Prof. Dr. Mustafa BALCI m DESIGNING AND MODELING OF AN ANTI SLIP REGULATION SYSTEM (ASR) WITH BRAKE SYSTEM CONTROL FOR MOTOR VEHICLES (M. Sc. Thesis) Nida BİRGÜL GAZI UNTVERSTY INSTITUTE OF SCIENCE AND TECHNOLOGY DECEMBER 1999 ABSTRACT Steering, accelerating and braking are the basic operations for vehicles still left to the driver to perform entirety. In performing these basic functions, it may come about that excessive demands are made upon a driver, these arising due to poor road conditions (rain, snow and ice) or as a result of suddenly changing traffic conditions. The task to guarantee stability, steerablity and optimum traction during acceleration, particularly on asymmetrical road surfaces and during cornering manoeuvres, is being performed by the traction control system (ASR). ASR prevents the driving wheels from spinning when over accelerating on slippery road conditions. The wheel slip is automatically controlled within an optimum range by the intervention of the brake as well as by the reduction of engine torque.IV With the introduction of anti-lock braking systems (ABS), a decisive step has been taken to increase active driving and traffic safety. The ABS prevents the lock up of the wheels during overbraking. In this study, an Anti Slip Regulation System (or Anti Spin Regulation System) (ASR) with brake system control was designed and modelled for two wheel drive motor vehicles. This model was constructed of a body of solenoid valves for direction of air pressure, electronic control unit, wheel speed sensors, wheel drive units and braking units. The system was aimed to have a tolerance of 20% at the moment of traction slip and successful results have been obtained. Science Code Key Words Page Number Adviser 626.12.01 Slip, ASR, ABS, TCS, TRC, Traction Control. Ill Prof. Dr. Mustafa BALCI
Collections