`1998 lise-2 biyoloji programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1998 LISE-2 BİYOLOJİ PROGRAMININ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ (Yüksek Lisans Tezi) Aysel AKÇAY GAZİ ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ Eylül 2001 ÖZET Bu araştırma, Şubat 1998 yılında Milli Eğitim Bakanlığınca kabul edilen, 1998-1999 Öğretim yılından itibaren uygulanmakta olan Lise 2 Biyoloji Dersi Programı ile ilgili öğretmen görüşlerini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın başlangıcında konuyla ilgili kaynaklar taranmış ve yapılan incelemeler sonucunda bir anket formu geliştirilmiştir. Araştırma, Ankara il merkezinde bulunan liselerde görev yapan 108 biyoloji öğretmeni üzerinde yapılan anket ile yürütülmüştür. Toplanan bilgiler SPSS paket programında analiz edilmiştir. Her bir maddenin yüzdesi, frekansı ve aritmetrik ortalaması alınmıştır. Aynı zamanda srandart sapma, görüşler arasında anlamlı farklılıklar olup olmadığını belirlemek için `t` testi yapılmıştır. İkiden fazla grupların görüşleri arasındaki farklılık için de varyans analizi yapılmış, anlamlı çıkanlar için, Scheffe testi uygulanmıştır. Hesaplanan `F` testi sonuçlarından anlamlı olanların yanına `*` işareti konmuştur. Araştırma sonucunda Lise 2 biyoloji öğretmenlerinin cinsiyetlerine göre, programın amaçlar, içerik öğrenme- öğretme süreçleri ve değerlendirme boyutlarıyla ilgili görüşleri arasında, bazı maddelerde farklılık saptanmıştır. Erkek ve kadın öğretmenler klasik soru tipini, kadın öğretmenler yazılı sınavları, erkek öğretmenler ise sözlü sınavlarıtercih etmektedir. Öğretmenlerin hizmet sürelerine göre amaçlar, içerik, öğrenme-öğretme süreçleri ve değerlendirme boyutlarına ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Lise 2 biyoloji öğretmenlerinin mezun oldukları okulla değerlendirme boyutuna ilişkin görüşleri arasında bir farklılığın oluştuğu bu farklılığın da Fen-Edebiyat ile Fen-Edebiyat formasyon ve Eğitim Fakültesi mezunları arasında olduğu saptanmıştır. Biyoloji öğretmenlerinin, biyoloji ders programını geliştirme sürecine katılma durumuyla, programın amaçlar, içerik, öğrenme-öğretme süreçleri ve değerlendirme boyutlarına ilşkin görüşleri arasında fark bulunmuştur. Öğretmenlerin görev yaptıkları okulların türüne göre, biyoloji ders programının amaçlar, içerik, öğrenme ve öğretme süreçlerine ilişkin görüşleri arasında fark yoktur. Değerlendirme boyutuna ilişkin görüşler arasında fark vardır. Öğretmenler okul türüne göre, sınavlarda genellikle klasik soru tipini kullandıklarını, lise ve anadolu lisesinde görev yapanlar, yazılı sınavları, süper lisede görev yapanlar sözlü sınavları tercih ettiklerini ve değerlendirme yaparken sorunlu öğrencileri dikkate aldıklarını belirtmişlerdir Bilim Kodu Anahtar Kelimeler Sayfa Adedi Tez Yöneticisi 203 Biyoloji, Lise, Program, Öğretmen 138 Prof. Dr. Mustafa YEL Ill EVALUATION OF 1998 HIGH SCHOOL-2 BIOLOGY PROGRAMME WITH REGARDS TO TEACHER SIGHTS (M.Sc. Thesis) Ayseİ AKÇAY GAZI UNIVERSITY INSTITUTE OF SCIENCE AND TECHNOLOGY September 2001 ABSTRACT This research was undertaken with the aim of determining teacher sights with regards to the Biology high school-2 Programme, approved by the Ministry of National Education in 1998, and applied since the 1998-1999 school year. At the very begining of the research, the literature references on the subject were searched and a questionnaire form was developed as a result. Research was processed with the 108 biology teachers who were working in high schools in the central city of Ankara. Acquired information was analyzed using the SPSS packet programme. Percentage, Frequency and arithmetic average of each question were calculated. Mean with standard deviation, in order to define the meaningful differences between the ideas `t` test is performed. For the differences between the ideas of more than two groups the variance analysis was applied and for the meaningful results Scheffe test was applied. For the meaningful results counted in `F` test a `*` sings is put by. In the end of the research according to high school-2 biology teachers 'sex some differences in some substances such as the objectives of the programme, content, learning- teaching processes and evaluation dimensions are determined. Both male and female teachers prefer classical type of questions; female teachers preferIV written examinations and male teachers prefer verbal examinations. According to teachers' duty times no meaningful differences are found between the ideas among purposes, content, learning-teaching processes and evaluation dimensions. It has been determined that there is a difference between the high school-2 biology teachers who are evaluating regard to their school which they graduated from and it has been determined that this difference was between the graduates in Science Literature, Science Literature formation and Education Faculty. There were differences between the ideas on the biology teachers' attending biology lesson development process and the purposes of programme, content, learning-teaching processes and evaluation dimensions. There are no differences between the ideas on the sorts of the schools the teachers are working at and the biology lesson programmes, content, learning and teaching processes. There were differences between the ideas about the evaluation dimensions. Teachers, according to the school kind, in examination generally use classical question type, and the teachers who are working at high schools and Anatolian high schools prefer written examinations, and the teachers who are working at Super high school prefer verbal examinations and they say that while evaluating they pay attention on the students who have problems. Science code Key works Page number Adviser 203 Biology, High School, Programme, Teacher 138 Prof. Dr. Mustafa YEL
Collections