Ankara-İstanbul arasındaki çağdaş ulaşım seçeneklerinin, ulaşım politikaları kapsamında jeolojik etkenler açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ANKARA - İSTANBUL ARASINDAKİ ÇAĞDAŞ ULAŞIM SEÇENEKLERİNİN, ULAŞIM POLİTİKALARI KAPSAMINDA JEOLOJİK ETKENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ (Yüksek Lisans Tezi) Suay KARAMAN GAZİ ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ TEMMUZ 2002 ÖZET Türkiye'de pek çok konuda olduğu gibi, ulaşım konusunda da çarpıklıklar ve çağın gerisinde kalmak büyük boyutlardadır. 1950 'li yıllardan günümüze karayolları, büyük ölçekli jeoteknik sorunların egemen olduğu aktif fay kuşaklan ve verimli ovaların içerisinden geçirilmiştir. Türkiye'de son 50 yıldır bilimdışı bir ulaşım politikası izlenerek, karayolu dayatmacılığı sonucunda, ulaşım sistemleri birbirinin rakibi kılınmıştır. Oysa ulaşım sistemleri birbirinin rakibi değil, tamamlayıcısıdır. Gelişmiş ülkelerdekinin tam tersine; demiryolları ve denizyollarının ulaşımdaki payı %40'dan %5'e indirilirken, karayollarının payı %95'lere çıkarılmıştır. Yapım ve işletme açısından %90 dışa bağımlı olunan ve tüketimi artıran ferdi taşımacılık öne çıkarılmıştır. Kütle ve konforlu kitle taşımacılığı bilinçli olarak yok edilmiştir. Özellikle kent içi ulaşımda, motorlu taşıtlar egemen kılınmıştır.Ankara - istanbul arası ulaşımı, bu sorunlara tipik bir örnektir. Oysa, bu sorunun çözümü otoyol öncesi hızlı tren projesinin yaşama geçirilmesinden geçmekte idi. Her şeye karşın, zararın neresinden dönülse kardır. Bir yüzyıl öncesi, ruhsatı kendi üzerlerinde olan maden yataklarına demiryolu projesi yapanlar, benzer uygulamayı bir yüzyıl sonrasında da otoyollarla yaşama geçirmişlerdir. Ankara - İstanbul arasını 1.5 saatte alacak konforlu ve güvenli hızlı tren yolunu durdurup, tamamen dışa bağımlı olunan ve risk oranı yüksek Ankara - İstanbul arasını 5 saatte alan otoyol dayatmasını kabul edenler, ülkemizin artı değerlerinin yurtdışına çıkarılmasına öncülük etmişlerdir. Üstelik bu yolun 2000 yıllık ipek yolu geçkisi boyunca yerleştirilmesi gerekirken, 60 km daha da uzatılarak Kuzey Anadolu Fayı boyunca 250 km gidilmesi sağlanmıştır. Çağdaş ulaşım politikası ve stratejileriyle belirlenen ulusal çözümleri yaşama geçirmek kaçınılmazdır. Bilim Kodu : 601.05.01 Anahtar Kelimeler : Ulaşım Sistemleri; Planlama; Otoyol; Hızlı Tren; Birleşik Ulaşım Sayfa Adedi : 77 Tez Yöneticisi : Doç.Dr. Hülagü KAPLAN Ill THE EVALUATION OF MODERN TRANSPORTATION OPTIONS WITHIN THE TRANSPORTATION POLICY AND GEOLOGICAL FACTORS BETWEEN ANKARA AND ISTANBUL (M.Sc. Thesis) Suay KARAMAN GAZI UNIVERSITY INSTITUTE OF SCIENCE AND TECHNOLOGY JULY 2002 ABSTRACT There is a huge blunder and out of period applications in transportation matter in Turkey, like many other issues. Since 1950, highways have been located within active fault zones and fertile farm lands where major geotechnical problems prevail. In the last 50 years, by having an out of science of transportation policies and as a result of insistent highway approach, transportation systems have been considered each others rivals. On the other hand, various transportation systems are not each other's rivals but complementaries. As just opposite of all developed countries, the usage of railway and marine lines were being decreased from 40% to 5% while the usage of highway has been increased to 95% in transportation. Individual transportation which was dependent to abroad in 90% in construction and administration point of view and increased the consumption, has had the highest priority. Mass transportation has been destroyed consciously. Especially in urban areas, motor vehicles have been turned to the dominant ones.IV Transportation between Ankara and Istanbul is a typical example of such problems. Whereas the solution was having the high speed train project in use before the motorway. Besides, it is still not too late to take an action. A decade ago, the ones who had established a railway project, and these were the ones who had the licence of mine of their own on the same location, put back the similar project again by motorways in the following decade. By having stopped the comforted and safe high-speed train that was supposedly going to take the distance between Ankara and Istanbul within 1,5 hours, some has accepted all abroad- dependent and highly risky 5 hours driving timed motorway project They have been the leaders of a group making possible our resources to go out of the country. Furthermore, while this project had to be established on through 2000 years' Silk Road, it has been extended with an additional 60 km on through North Anatolian Fault as 250 km in total. It is undeniable to make up the national solutions determined by modem transportation policies and strategies. Science Code : 601.05.01 Key Words : Transportation Systems; Planning; Motorway; High Speed Train; Combined Transportation Page Number : 77 Advisor : Assoc.Prof. Dr. Hülagü KAPLAN
Collections