Okul servis araçları taşımacılığı ile kaza-trafik ilişkisinin çok yönlü analizi (Ankara şehir içi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Ankara ili merkez ilçelerinin mevcut okul taşımacılığı, okul çevresindeki trafik akışının durumu ve yolların bir biri ile etkileşimleri, teknik özellikleri ve kaza risk durumları ile trafik sıkışıklığına neden olan diğer unsurlar çok yönlü olarak incelenmiştir. Bu çerçevede, Ankara il merkezinde bulunan Altındağ, Çankaya, Keçiören, Yenimahalle, Mamak, Sincan ve Etimesgut ilçelerinde trafikle doğrudan etkileşim içinde olan toplam 51 adet ilk ve orta dereceli okulun; bulundukları konum, bu okullarda öğrenci taşımacılığı yapan sürücüler ve taşımacılıkta kullanılan araçlar çok yönlü incelenmiştir. Okulların konumlarının trafik kazalarına etkilerinin belirlenebilmesi amacıyla, her okul için kaza risk puanı oluşturulmuş ve risk durumlarına göre ilçeler bazında sıralanmıştır. Okul servis sürücülerinin genel karakteristik özelliklerinin ve kaza eğilimlerinin belirlenebilmesi amacıyla anketler yapılmış ve elde edilen veriler istatistiksel analizlere tabi tutularak sürücülerin genel karakteristik özellikleri ile karıştıkları trafik kazaları arasındaki ilişkiler irdelenmiştir. Belediyeler tarafından hazırlanan imar planlarında; okul servis araçları için park alanları, indirme-bindirme alanları, personel otoları için otopark ve öğrenci velilerinin araçlarıyla ilgili geçici otopark alanlarının yeterince dikkate alınmadığı tespit edilmiş, mevcut otoparkların, özellikle öğrencilerin giriş-çıkış saatlerinde okul servis araçlarının kullanımına tahsisi ile belirli ölçüde rahatlama sağlanılabileceği önerilmiştir. Ayrıca okul servis araç sürücülerinin; trafik kuruluşları, belediyeler ve ilgili odaların işbirliği ile özel eğitimden geçirilmesi, eğitim sertifikası olmayanların okul servis araçlarını kullanmasına izin verilmemesi önerilerek tüm toplumun okul servis taşımacılığının kuralları hakkında bilinçlendirilmesi amacıyla çalışmalar yapılması tavsiye edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Trafik, trafik kaza istatistikleri, araç, okul servistaşımacılığı, okul çevresi trafik durumu, Ankarailçelerindeki okulların durumları In this study, existing school transportation in metropolitan counties of Ankara Province, traffic flow around schools and interaction of roads, their technical specifications and accident risk situations as well as other issues causing traffic congestion have investigated in many aspects. The locations of totally 51 primary and secondary schools which are directly affected by traffic in the metropolitan counties of Altındağ, Çankaya, Keçiören, Yenimahalle, Mamak, Sincan and Etimesgut in the Province of Ankara, drivers who are engaged in transportation of students in these schools and in vehicles used for such transportation, have studied in many aspects. Schools have listed in each county according to their risk situations by setting up an accident risk score for each school for the purpose of determining the affect of school locations for traffic accidents. Questionnaires have performed in order to determine general characteristic specifications of school bus drivers and their tendency to make traffic accidents, and data received subject to statistical analysis and relationship between general characteristic specifications of school bus drivers and traffic accidents which they have been involved in, have examined. In zoning and construction plans made by municipalities, it has discovered that parking areas, getting on-off areas, parking areas for school staff?s and students? parents? cars are not available neither permanently or temporarily, and it was suggested that a considerable improvement would be achieved in case the existing parking areas could be assigned for school buses particularly when students get on and get off. Furthermore, it was suggested that school bus drivers would get a special training course in cooperation with traffic organizations, municipalities and relevant chambers and that those drivers who do not possess such training certificates shouldn?t be allowed to drive school buses and it is recommended that a study must be carried out for the purpose of informing the whole society of the principles school bus transportation.Keywords: Traffic, statistics of traffic accidents, vehicle, school bus transportation, traffic around schools, status of schools in counties of Ankara
Collections