Türkiyenin kabotaj taşımacılığının geliştirilmesi ve paralelindeki deniz kazaları risk analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üç tarafı denizlerle çevrili ve 8.333 km uzunluğunda kıyıya sahip olan ülkemizde, belirli trafik ve taşıma uzaklığı koşullarında en ucuz ve güvenli yol olan denizyolu ulaşımının beklenildiği biçimde, gelişmiş ülkeler düzeyinde akılcı, verimli ve ekonomik kullanımı ihmal edilmiştir. Türk deniz alanlarında deniz taşımacılığının geliştirilmesi özelliklede kabotaj taşımacılığının geliştirilmesi ulaşım maliyetleri açısından ekonomiye önemli girdiler sağlayacaktır. Kabotaj, bir devletin kendi limanları arasında yolcu ve yük taşıma hakkıdır. Bu hakkı en etkin değerlendirmek bizlerin elindedir.Bu çalışmada Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığı nın gerçekleştirmiş olduğu Kabotaj Taşımacılı Saha Etüd Projesi çıktıları değerlendirilmiş, ülkemiz deniz alanlarında son on yılda meydana gelen deniz kazaları verileri derlenerek istatistiki olarak incelenmiş, kabotaj taşımacılığının geliştirilmesi paralelinde deniz kazaları risk analizi ortaya konmuş ve deniz kazalarına karşın alınması gerekli tedbirler sıralanmıştır. Having a total coastline of 8.333 kilometres and surrounded with three seas, rationalist, efficient and economic usage of marine transportation, which is generally accepted the most cost effective and safest way of transportation in certain traffic and distance modes, has been disregarded in our country. Any development in related with marine transportation, especially the cabotage transportation in Turkish areas is supposed to secure dramatic benefits for total transportation costs of Turkey. ?Cabotage? is the entitlement of a state to transport passengers and goods between domestic ports. It is on our hand to appreciate this right effectively.In this study, the outputs of ?The Project of Field Etude of Cabotage Transportation? carried out by Undersecratariat for Maritime Affairs is assessed and marine casualties? datas occured on the latest decade in Turkish sea areas is evaluated and analysed statistically and the risk analyses of marine casualties in relation with cabotage transportation is scoped out and finally the required precautions to be taken against marine casualties is offered.
Collections