Alternatif yakıtların ve ikincil hava enjeksiyonun katalitik konvertör verimine etkisinin deneysel olarak incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmacılar araçların oluşturduğu egzoz emisyonlarından kaynaklanan çevre kirliğini azaltmaya ve alternatif enerji kaynaklarının kullanımına yönelik çalışmalar yapmaktadırlar. Buji ile ateşlemeli motorlarda yapılan çalışmalarda, kullanılan alternatif yakıtlardan en yaygın olanları LPG, doğalgaz, hidrojen ve çeşitli alkollerdir. Ülkemizde ise; kullanımı bakımından en yaygın olanı LPG'dir. LPG yakıtının benzine göre daha ucuz ve emisyon değerlerinin daha düşük olmasıyla birlikte kolay depolanabilmesi diğerlerine göre daha avantajlı olmasını sağlamıştır.Bu çalışmada buji ile ateşlemeli bir motorda kurşunsuz benzinin yanı sıra alternatif yakıtlar olarak LPG ve etanol (E5) kullanılmıştır. Etanolün yenilenebilir biokütle kaynağı olması ve düşük oranlardaki benzinle olan karışımlarının kullanımında motorda herhangi bir modifikasyona ihtiyaç duyulmaması nedeniyle tercih edilmiştir. Tam yük ve kısmi yüklerde yapılan deneylerde, motor performansı ve egzoz emisyonlarının değişimi incelenmiştir. Elde edilen sonuçlarda yakıtların ısıl değerlerinin ve fakirleştirici özelliklerinin performans ve egzoz emisyonları üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca tam yüklerde katalitik konvertör veriminin ikincil hava enjeksiyon sisteminin kullanımıyla 1,4–4,9 kat arttığı görülmüştür. The researchers have been studying on the use alternative energy sources and decreasing of environment pollution originated from the vehicles' exhaust emissions. The most common alternative fuels in studies which are regard to spark ignition engines are LPG, natural gas, hydrogen, and various alcohols. In our country, the most common one is LPG in respects of usage. It provides an advantage of LPG which is cheaper than gasoline and its emissions are lower than it in addition to easy storage when compared to others.In this study, LPG and ethanol (E5) as alternative fuels were used in addition to unleaded gasoline in a spark ignition engine. Ethanol was preferred because it is a renewable biomass source and the use of low ethanol-gasoline blends in an engine does not require any modification. The variations of engine performance and exhaust emissions were investigated at wide open throttle and different loads. It was observed that the heating value and impoverishing effect of the fuels properties are effective on the engine performance and exhaust emissions. It was also seen that the efficiency of catalytic convertor was increased by 1.4 to 4.9 times with the use of secondary air injection system at full loads.
Collections