Ürün tasarım süreçlerinde artırılmış gerçeklik teknolojisi: Tasarımcı, firma ve kullanıcılar üzerinden kullanım imkanlarının araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgisayar destekli tasarım sistemleri tasarımcılar için ürün tasarım süreçlerinde görselleştirme aracı olarak önemli bir rol oynamaktadır. Fakat bu sistemler sanal modelle 3 boyutlu etkileşim açısından yetersiz kalmaktadır. Sanal gerçeklik teknolojileri her ne kadar bu probleme alternatif çözümler sunsa da yüksek maliyet ve çok fazla ekipman gerekliliği nedeniyle bu teknolojilerin tasarım süreçlerinde kullanımı yaygınlaşamamıştır. Diğer yandan sanallık-gerçeklik karışımı olarak tanımlanan ve 3 boyutlu modelle gerçek mekânı birleştiren Artırılmış gerçeklik (AG) teknolojisinin ürün tasarım süreçlerinde kullanımının birçok avantajı bulunmaktadır. Bu teknoloji sayesinde tasarımcı sanal modelle gerçek mekânda 3 boyutlu etkileşime geçebilmekte ve modeli gerçek zamanlı olarak değiştirebilmektedir. Bu çalışmada AG teknolojilerinin tasarımcı, firma ve kullanıcılar üzerinden kullanım imkânlarının incelenerek bu teknolojinin ürün tasarım süreçlerindeki yerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla alan çalışmasının çerçevesini belirlemek üzere firma ve tasarımcılarla bir ön araştırma ve bu ön araştırmadan elde edilen sonuçlara göre kurgulanan ve firma ve kullanıcılarla yürütülen iki aşamalı bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda AG uygulamaların sunum ve pazarlama aşamalarında kullanılabileceği gibi formun öne çıktığı projelerde fikir geliştirme sürecinde maket yapımı yerine, prototipten önce test modeli yerine kullanılabileceği; prototip yapımı mümkün olmayan ve mekâna özel tasarlanan ürünlerin tasarım süreçlerinde alternatif bir test aracı olarak değerlendirilebileceği tespit edilmiştir. Computer-aided design (CAD) systems as visualization tools play a vital role for designers in product design process. However, these systems become insufficient to achieve 3D interaction with virtual models. Virtual Reality provides alternative solutions to this problem, however its maximum requirements and high cost makes the use of it in design process unpopular. On the other hand, Augmented Reality (AR), which is defined as mixture of reality and virtuality and combining 3D virtual object with real environment, provides many advantages for product design process. It allows the designers to display and modify the virtual model in real-time and a 3D interactive experience with the virtual model in a real environment. This study aims to determine the place of AR technologies in product design process by examining the usage possibilities through designers, firms and users. For this purpose, a preliminary research with firms and designers for identifying the frame of the fieldwork and a two-stage fieldwork, which is built according to the result of this preliminary research, were conducted. The results show that AR could be used in presentation and marketing as well as it could be used instead of mock-up in idea generation process in the projects form prominent and as a testing tool for the products that are designed for a specific space and impossible to prototype.
Collections