Türkiye`de lojistik faaliyet alanların yer seçimi, ulaştırma modları ile entegrasyonu ve modellenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ulaşım maliyetleri ülkelerin ekonomilerini doğrudan etkilemektedir. Ayrıca, ulaştırmamaliyetleri enerji kaynakları da dâhil olmak üzere birçok nedene bağlı olarak artmaktadır vebuna bağlı olarak ülkeler, kombine taşımacılık stratejilerini geliştirmeyi amaçlamıştır. Buçalışmada ulaştırma maliyetlerinin düşürülmesine katkı sağlayacak, Türkiye'de lojistiksektör stratejilerini geliştirerek, ulaştırma türlerinin birbiri ile entegrasyonu ile en ekonomik,seri ve emniyetli taşımacılık için stratejiler belirleneceği, lojistik merkezlerin yer seçimleriiçin öneriler getirilmesi amaçlanmıştır. 2014 yılında Dünya Bankası tarafından yayımlananLojistik Performans Endeksinde ilk üç sırada yer alan Almanya, Hollanda ve Belçika'nınlojistik yapıları yerinde incelenerek 2016 yılında yayımlanan Lojistik PerformansEndeksi'nde göz önünde bulundurularak kıyaslama çalışması yapılmıştır. Çalışmadaülkelerin lojistik ile ilgili otoriterlerine yasal ve yapısal durumları ile ilgili sorular sorulmuş,ülkelerin Lojistik Performans Endekslerindeki değerleri `Sıra Korelasyon` yöntemi ileistatistiksel analiz yapılarak performans kriterlerine etki eden en önemli bileşenlerbelirlenerek, bu test sonucundaki değerler üzerinden gruplanma yapılarak önceliklistratejiler belirlenmiştir. Ayrıca Yurtiçi Gayri Safi Milli Hasıla ve altyapı durumu olarakTürkiye'ye çok yakın olan Meksika'nın lojistik altyapısı yerinde incelenmiş ve örnek olarakçalışmada yer verilmiştir. Çalışmada Türkiye'nin mevcut durumu, diğer ülkeler ilekıyaslandı ve yapısal ve mevzuat durum analizi yapılmıştır. Daha sonra Lojistik PerformansEndeksindeki sıralamayı etkileyen en önemli faktörlerden birisi olduğu anlaşılan altyapıprojelerinin daha stratejik olarak planlanması amacıyla İç Anadolu ve Ege Bölgesi pilotbölge olarak seçilmiştir.. Buna ek olarak bölgedeki mevcut durum analizi yapılarakbölgelerde lojistik alan önerisi yapabilmek için anket çalışması yapılmıştır. Saha çalışmasısonucunda, ilk olarak ulaştırma modeli akabinde lojistik model kurularak lojistik alan yerseçimi için öneriler getirilmiştir. Böylece çalışmada, lojistik sektörünün yasal ve yapısalanalizi yapıldıktan sonra bu analizin dolaylı parametresi olan ve lojistik sektörünün enönemli maliyet kalemlerinden olan ulaştırma sektörüne destek verecek, lojistik alanların yerseçimi yapılmış ve bu yer seçimi için de alternatif bir model önerisi getirilmesiamaçlanmıştır.Anahtar Kelimeler : Lojistik alan, lojistik performans, ulaştırma modeli, lojistik model Transportation costs directly affect national economies. Furthermorex transportation costsincrease depending on various reasons including energy resources and with regard to thiscountries aimed to develop combined transportation strategies to reduce transportation costs.It is targeted in this study to provide recommendations for selection of logistics centers inorder to determine the strategies for most cost efficient, high-speed and secure transport forintegration of transportation types by developing logistics industry strategies in Turkey,which will contribute in reduction of transportation costs. The logistics strategies ofGermany, Netherlands and Belgium, taking the first three places in Logistics PerformanceIndex published by the World Bank in 2016 have been examined on site and a comparisonstudy has been carried out by taking the Logistics Performance Index published in 2016 intoconsideration. In this study, questions have been asked to the national logistics authoritiesabout legal and structural status; the ranks of countries in the Logistics Performance Indexhave been statistically analyzed by the `Rank Correlation` method; the most significantcomponents affecting the performance criteria and the values arising from this test have beenclassified and preferred strategies have been determined. Moreover, the logisticsinfrastructure of Mexico, resembling to Turkey in terms of Gross Domestic Product andinfrastructure status, has been examined on site and included in the study as an example. Inthe study, current status of Turkey has been compared to other countries and legislative statushas been analyzed. After that Central Anatolia and Aegean Region have been selected aspilot regions in order to plan the infrastructure projects which are considered as one of themost significant factors affecting the ranking in Logistics Performance Index. In addition tothat a survey has been conducted to make logistics area recommendations by analyzing thecurrent structure in these regions. At the end of the field study, recommendations have beenprovided for selection of logistics areas by establishing a transportation model and a logisticsmodel respectively. Therefore, after performing legal and structural analysis of the logisticsindustry, location of the logistics areas which is an indirect parameter of this analysis andone of the most significant cost items of the logistics industry has been selected and it hasbeen aimed to propose an alternative model for the relevant location selection.Key Words : Logistics Area, Logistics Performance, Transport Modeling, LogisticsModeling
Collections