2050 yılına kadar Türkiye`deki oomobil sayılarının ve emisyon yükünün tahmini
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBinek araçlar ve hafif ticari araçlar Türkiye'de ki araç filosunun dörtte üçünü oluşturmaktadır. Türkiye'de üretilen yeni taşıtlara ilişkin taşıt ağırlığı, büyüklüğü, motor gücü, yakıt tüketimi ve karbondioksit emisyon seviyeleri gibi filo özellikleri arasındaki farklılıklar dikkate alındığında, durum AB piyasasıyla benzerlikler göstermektedir. Sürekli çoğalan dünya nüfusu ve teknoloji alanındaki hızlı gelişmelerle birlikte artan enerji tüketimi çevre kirliliği açısından önemli sorunlar teşkil etmektedir. Fosil kökenli yakıtların içten yanmalı motorlarda temel enerji kaynağı olarak kullanılması, motorlu taşıtları hava kirliliğinin oluşumunda başlıca kaynak haline getirmiştir. Şehirlerde hava kirliliği kaynaklarından olan motorlu araçların sayısı her geçen gün artmaktadır. Trafikte araç sayısı ve trafik sıkışıklığı arttıkça ulaşım kaynaklı hava kirletici emisyonu da o oranda artmaktadır. Bu çalışmada Türkiye genelindeki otomobil sayılarının geçmiş 2002 ile 2017 yılları arası 15 yıllık istatistikleri göz önüne alınarak 2050 yılına kadar taşıt sayılarının tahmini yapılmıştır. 2017 yılında Türkiye İstatistik Endüstrisi Kurumu (TÜİK) verilerine göre toplam otomobil sayısı 11 358 629 adet iken, bu sayı 2050 yılı için 81 940 043 adet olacağı tahmin edilmektedir. Otomobil sayısındaki bu artış miktarına bağlı olarak da emisyon değerlerinin arttığı görülmektedir. Toplam CO emisyon değeri sırasıyla 2018 ve 2050 de 77 724-594 59 kiloton/yıl, HC emisyon değeri 103 335-749 204 kiloton/yıl, NOX emisyonu değeri 106 825-795 058kiloton/yıl, SOX emisyonun değeri de 17 293-127 707 kiloton/yıl olduğu hesaplandı. Karbon salınımlı otomobil sayısındaki bu artış miktara bağlı olarak emisyon değerinde de yaklaşık olarak 6-8 kat civarında bir artış göstereceği belirlendi. ABSTRACTPassenger vehicles and light commercial vehicles constitute three out of four vehicle fleet. Regarding the differences in the fleet characteristics like vehicle weight, size, motor power, fuel consumption and carbon dioxide emission levels in newly-produced vehicles in Turkey, the situation is similar to the market in EU. Energy consumption increased by the rapid developments in technology and continuously growing world population constitutes significant problems. Using fossil-based fuel as the main Energıe source in internal combustion engines makes motor vehicles the primary source of air pollution.The number of motor vehicles in traffic as the air pollution sources in cities is increasing day by day. As the number of vehicles and traffic jam increase, the air pollutant emission caused by transportation increases in the same rate. In this study, the number of vehicles till 2050 is estimated considering the previous 15-year statistics of vehicle numbers overall in Turkey.According to TUİK; In 2017 total number of automobiles was 11 358 629 and it is calculated to be 81 940 043 in the year 2050. Based on this increase in the number of vehicles it has been observed that emission levels are also rising. It has been calculated that total CO emission amount at 2018 was 77 724 kilotons/year, in year 2050 it will be 594 59 kilotons/year; HC emission amount in year 2018 is 103 335 kilotons/year, in year 2050 it will be 749 204 kilotons/year; NOx emission is 106 825-795 058 kilotons/year respectively and SOx emission is 17 293-127 707 kilotons/year respectively. It is seen that the increase in the emission value has increased approximately 6-8 times depending on the increase in the numbers of automobiles.
Collections