Müzelerdeki nostaljik duygunun destinasyon imajı ve davranışsal niyetler üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir destinasyonun daha fazla turist çekebilmesinde sahip olduğu imaj algılamaları önemli rol oynamaktadır. Bu yüzden birçok araştırmacı destinasyon imajı algılamalarına etki eden faktörler üzerine ilgilerini yoğunlaştırmıştır. Araştırmalara göre destinasyon imajı oluşumunda bireyin sahip olduğu psikolojik etmenler ve pek çok uyarıcı etken rol oynamaktadır. Bu çalışmada uyarıcı etken olarak destinasyonun karakteristiği haline gelen duyguların etkisi konu edinilmiştir.Bu tezin amacı, İstanbul'un müzeler aracılığıyla turistlerde yarattığı nostalji duygusunun, destinasyon imajı (bilişsel ve duygusal) ve davranışsal niyetler (başkalarına önerme ve tekrar ziyaret etme) üzerindeki etkisinin belirlenmesidir.Bu çerçevede; İstanbul'da belirlenen müzeleri ziyaret eden 200 turistten elde edilen verilerin incelenmesi ile 1) nostaljik duygunun destinasyonun çekiciliği, altyapısı, atmosferi ve değerini etkileyerek bilişsel imajının oluşmasına katkıda bulunduğu (2) nostaljik duygunun duygusal imajı pozitif etkilediği (3) duygusal imajın ağızdan ağıza iletişim ve tekrar ziyaret etme niyeti ile pozitif ilişkiliyken, bilişsel imajın bu değişkenlere kısmi bir etkide bulunduğu (4) nostaljik duygunun ağızdan ağıza iletişim ve tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde anlamlı etkisi ortaya konulmuştur. Ayrıca İstanbul özelinde bilişsel imaj ölçeği geliştirilerek literatüre katkı yapılmıştır.Anahtar Kelimeler: Nostaljik Duygular, Turizm Destinasyon İmajı, Davranışsal Niyetler The image of a destination that perceieved by the visitors has an important role on attracting potential tourists. That is why more researchers have tended to focus on the factors that affect the destination image perceptions. There are many factors including psycological causes of the individual that affect the destination image. To which degree the emotions are affective on destination image and behavioural intentions is subjected in this sdudy.The objective of this study is to measure the effect of nostalgic emotions that tourists experienced at museums in Istanbul on the destination image (cognitive and affective) and their behavioural intentions (recommendation to others and revisiting).Empirical data collected from 200 tourists who made a visit to the 3 most visited museums in Istanbul (Ayasofya, Topkapi and Istanbul Archeology Museums) by questionnaires consists 4 sections (demographic information, nostalgic emotion, destination image, behavioural intentions). Later, some hypothesis are tested and analyzed.As a conclusion, this study shows that; (1) tourists' positive nostalgic emotions and experiences in museum environment make contribution to create cognitive image by affecting the value, atmosphere, infrustructure, and attractiveness of the destination, (2) nostalgic emotion positively affects the affective image, (3) while the affective image has positive correlation with the mouth-to-mouth communication and revisiting intention, cognitive image has limited affect on these variables, (4) nostalgic emotion has a meaningful affect on the word-to-mouth communication and revisiting intention. As an additional contribution to the literature, a cognitive image scala special to Istanbul is developed. Limitations of this research and future research directions are also discussed.Key Words: Nostalgic Emotion, Destination Image, Behavioural Intentions
Collections