Show simple item record

dc.contributor.advisorKeskin, Halit
dc.contributor.authorÖnal, İzzet
dc.date.accessioned2020-12-10T12:08:01Z
dc.date.available2020-12-10T12:08:01Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/278068
dc.description.abstractBir destinasyonun daha fazla turist çekebilmesinde sahip olduğu imaj algılamaları önemli rol oynamaktadır. Bu yüzden birçok araştırmacı destinasyon imajı algılamalarına etki eden faktörler üzerine ilgilerini yoğunlaştırmıştır. Araştırmalara göre destinasyon imajı oluşumunda bireyin sahip olduğu psikolojik etmenler ve pek çok uyarıcı etken rol oynamaktadır. Bu çalışmada uyarıcı etken olarak destinasyonun karakteristiği haline gelen duyguların etkisi konu edinilmiştir.Bu tezin amacı, İstanbul'un müzeler aracılığıyla turistlerde yarattığı nostalji duygusunun, destinasyon imajı (bilişsel ve duygusal) ve davranışsal niyetler (başkalarına önerme ve tekrar ziyaret etme) üzerindeki etkisinin belirlenmesidir.Bu çerçevede; İstanbul'da belirlenen müzeleri ziyaret eden 200 turistten elde edilen verilerin incelenmesi ile 1) nostaljik duygunun destinasyonun çekiciliği, altyapısı, atmosferi ve değerini etkileyerek bilişsel imajının oluşmasına katkıda bulunduğu (2) nostaljik duygunun duygusal imajı pozitif etkilediği (3) duygusal imajın ağızdan ağıza iletişim ve tekrar ziyaret etme niyeti ile pozitif ilişkiliyken, bilişsel imajın bu değişkenlere kısmi bir etkide bulunduğu (4) nostaljik duygunun ağızdan ağıza iletişim ve tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde anlamlı etkisi ortaya konulmuştur. Ayrıca İstanbul özelinde bilişsel imaj ölçeği geliştirilerek literatüre katkı yapılmıştır.Anahtar Kelimeler: Nostaljik Duygular, Turizm Destinasyon İmajı, Davranışsal Niyetler
dc.description.abstractThe image of a destination that perceieved by the visitors has an important role on attracting potential tourists. That is why more researchers have tended to focus on the factors that affect the destination image perceptions. There are many factors including psycological causes of the individual that affect the destination image. To which degree the emotions are affective on destination image and behavioural intentions is subjected in this sdudy.The objective of this study is to measure the effect of nostalgic emotions that tourists experienced at museums in Istanbul on the destination image (cognitive and affective) and their behavioural intentions (recommendation to others and revisiting).Empirical data collected from 200 tourists who made a visit to the 3 most visited museums in Istanbul (Ayasofya, Topkapi and Istanbul Archeology Museums) by questionnaires consists 4 sections (demographic information, nostalgic emotion, destination image, behavioural intentions). Later, some hypothesis are tested and analyzed.As a conclusion, this study shows that; (1) tourists' positive nostalgic emotions and experiences in museum environment make contribution to create cognitive image by affecting the value, atmosphere, infrustructure, and attractiveness of the destination, (2) nostalgic emotion positively affects the affective image, (3) while the affective image has positive correlation with the mouth-to-mouth communication and revisiting intention, cognitive image has limited affect on these variables, (4) nostalgic emotion has a meaningful affect on the word-to-mouth communication and revisiting intention. As an additional contribution to the literature, a cognitive image scala special to Istanbul is developed. Limitations of this research and future research directions are also discussed.Key Words: Nostalgic Emotion, Destination Image, Behavioural Intentionsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleMüzelerdeki nostaljik duygunun destinasyon imajı ve davranışsal niyetler üzerindeki etkisi
dc.title.alternativeThe effect of nostalgic emotion at museums on the destination image and behavioural intentions
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentStrateji Bilimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmBehavioral intention
dc.subject.ytmImage
dc.subject.ytmImage making
dc.subject.ytmIstanbul
dc.subject.ytmRevisit intention
dc.subject.ytmTourists
dc.subject.ytmMuseums
dc.subject.ytmDestination
dc.subject.ytmNostalgia
dc.identifier.yokid10073216
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityGEBZE TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid413897
dc.description.pages87
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess