Sosyal bilgiler öğretmenleri ile öğretmen adaylarının branşlarına yönelik mesleki tutumlarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmenleri ile öğretmen adaylarının branşlarına yönelik mesleki tutum düzeylerinin tespiti ve karşılaştırılmasıdır. Araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılının Bahar döneminde Niğde iline bağlı devlet ve özel okullarında görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenleri ve Aksaray Üniversitesi, Adnan Menderes Üniversitesi ve Bartın Üniversitesi'nin Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören her sınıf düzeyindeki öğretmen adayları ile birlikte yürütülmüştür. Araştırmada tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubuna, bu araştırma modeline uygun olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Sosyal Bilgiler Branşına Yönelik Mesleki Tutum ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde, SPSS 24.0 istatistik programı kullanılmış olup, normallik sınaması gereken durumlarda Kolmogorov Smirnov Z testi ile çalışma grubunun farklı değişkenler açısından karşılaştırılması için bağımsız gruplarda t testi ve Tek Yönlü ANOVA analiz yöntemleri uygulanmıştır. Ayrıca, çalışma grubunun ölçekte yer alan ifadelere katılım düzeylerinin aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri de verilmiştir. Bu araştırmanın bulgularına dayalı olarak edinilen en önemli sonuçlar, Sosyal Bilgiler öğretmen ve öğretmen adaylarının branşlarına yönelik mesleki tutum düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermeyecek düzeyde birbirine yakın olmasıdır. Ancak, her iki grubun Sosyal bilgiler branşını tercih nedenleri alt boyutunda, Sosyal Bilimlere ait disiplinleri sevmiş olmaları ile Sosyal Bilgiler dersinin özellikleri alt boyutunda bu dersin dostluk, kardeşlik, birlikte yaşama gibi erdemleri öğretebilmek için uygun bir ders olduğu ile ilgili ifadelerde Sosyal Bilgiler öğretmenleri açısından istatistiksel olarak farklılık gösterecek düzeyde yüksek olan bir katılım düzeyi tespit edilmiştir. Buna karşın, Sosyal bilgiler öğretmen adayları ise bu branştan beklentileri alt boyutunda Sosyal Bilgiler ders saatinin azaltılmaması gerektiğini yine istatistiksel olarak manidar farklılık gösterecek düzeyde yüksek bir şekilde ifade etmişlerdir. Araştırma, bulgulara dayalı olarak geliştirilen önerilerle sonlandırılmıştır. The purpose of this research is determining and comparing the level of the professional attitudes of the Social Studies teacher and teacher candidates towards their branches. This researh is carried out with 101 Social Studies teachers who studies in private and public schools in Niğde province and 321 teacher candidates from all levels who study in faculty of education in Aksaray University, Adnan Menderes University and Bartın University. Relational screening model, which is a screening model, is used in this research. Professional Attitude Scale adapted to Social Studies Branch, developed by the researcher, is applied, properly to this research model, to the study group. In the data analysis, statistics program SPSS 24.0 is used and in the situations which requires test of normality Kolmogorov Smirnov Z test is used and to compare the study group from the point of different variables, Test T and One-Way ANOVA analysis methods are used in independent groups. Moreover, the arithmethic mean and the standard deviation of participation levels of the study groups in the experessions mentioned in the scale are given. The most significant result according to findings of this research is that the professional attitudes of the Social Studies teachers and teacher candidates towards their branches are statistically not so different, it is very close. However, in the sub-dimension of the reasons of these two groups to select Social Studies Branch, with the expressions of liking the disciplines which belong to Social Studies and thinking it is a proper lesson to teach the sub-dimension of characteristics of the Social Studies which are merits like friendship, brotherhood, living together, Social Studies teachers are statistically higher in participation level. Nevertheless, Social Studies teacher candidates, in the sub-dimension of their expectation from this lesson, are statistically and meaningly higher in stating that the hours of Social Studies should not be shortened. Research is finished with suggestions developed based on findings.
Collections