Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerilerini kullanım düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
21. yüzyı1 öğrenen becerileri bireyin sahip olması gereken eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, bilgi okuryazarlığı, medya okuryazarlığı gibi becerilerden oluşmakta olup sosyal bilgiler dersi kapsamında bireylere kazandırılması gereken temel beceriler içerisinde yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerilerini kullanım düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi'nde sosyal bilgiler öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmada tarama modellerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan `Kişisel Bilgi Formu` ve Orhan Göksün (2016) tarafından geliştirilen `21.Yüzyıl Öğrenen Becerileri Kullanım Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz edilmesinde, IBM SPSS 24.0 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde; varyansların homojenliği varsayımı Levene F testi ile sınanmıştır. Puan dağılımları normal dağılım gösterdiği için parametrik yöntemlerden Bağımsız Örneklemler t testi ve Tek Yönlü ANOVA'dan yararlanılmıştır. Her gruptaki öğrenci sayısı 30'un altında olan değişkenlerde puanlar arasında anlamlı fark olup olmadığı Kruskal Wallis testi ile sınanmıştır.Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri kullanım düzeylerinin genellikle düzeyinde olduğu görülmektedir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri kullanım düzeyleri; cinsiyet, sınıf düzeyi, bilgiye erişimde en çok kullanılan kaynak, yıllık kitap okuma sayısı, ileriye dönük kariyer planı, bir konuyu en iyi öğrenme şekli ve boş zamanlarda en sık yapılan aktivite değişkenlerine göre çeşitli alt boyutlarda istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar göstermektedir. Fakat sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 21. yüzyıl öğrenen becerileri kullanım düzeyleri; yaş, teknolojik araçlardan en çok yararlanma alanı, mezun olduğu ortaöğretim kurumu ve bir konuyu en iyi öğrenme şekli değişkenlerine göre çeşitli alt boyutlarda istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: 21. Yüzyıl Becerileri, 21. Yüzyıl Öğrenen Becerileri, Sosyal Bilgiler, Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayı The 21st century learner skills consist of critical thinking, problem solving, creative thinking, information literacy, media literacy, and are included in the basic skills that should be gained to individuals within the scope of social studies course. The aim of this study is to investigate the levels of prospective social studies teachers in terms of using the 21st century leaner skills according to several variables. The study group of the research consists of the prospective teachers receiving education at the Department of Social Studies Teaching in Niğde Ömer Halisdemir University, within the academic year of 2018-2019. In the research, descriptive survey model was used. As data collection tool in the research, `Personal Information Form` prepared by the researcher and `The Scale for Using the 21st Century Learner Skills` developed by Orhan Göksün (2016) were used. IBM SPSS 24.0 program was used to analyze the data obtained. In the analysis of the data, homogeneity of variances was tested by Levene F test. Since score distributions were normal, independent samples t test and One-way ANOVA were used. Kruskal Wallis test was used to test whether there was a significant difference between the scores in the variables with the number of students in each group below 30.As a result of the research, it is seen that the levels of prospective social studies teachers for using the 21st century learner skills are generally at the normal level. 21st century learner skills usage levels of prospective social studies teachers show statistically significant differences in various sub-dimensions, according to the variables of gender, grade level, the most commonly used resource in accessing information, the number of books to be read annually, prospective career plan, the best way of learning a subject and the most common leisure activity. However, it was concluded that the levels of prospective social studies teachers in using the 21st century learner skills did not vary as statistically significant in various sub-dimensions, by age, the way preferred to benefit from technological tools at most, the secondary education institution they had graduated from and the best way of learning a subject.Keywords: 21st Century Skills, 21st Century Learner Skills, Social Studies, Prosoective Social Studies Teachers
Collections