Çocuk dergilerinde değerler aktarımının ilköğretim programları ile ilişkilendirilmesi üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuk kavramı, çocukluk anlayışı tüm dünyada çeşitli zorluklar, engellerden sonra itibar kazanmış bir kavramdır. Çocuk dünyası keşfedildikten sonra çocuklar, bir birey olarak görülmeye başlamış daha sonra çocuk eğitimine de gerekli önem verilmiştir. Çocuk eğitimi üzerinde durulduğu dönemlerde dünyada hızla gelişmeye ve ilerlemeye devam etmiştir. Dünyada yaşanan değişim eğitimi de etkilemiştir. Teknolojinin ilerlemesi ile kitle iletişim araçlarının eğitim üzerindeki etkileri de artmıştır. Kitle iletişim araçlarından olan çocuk dergileri özellikle Tanzimat Dönemi'nden sonra dünyada eğitim üzerinde oldukça etkin bir rol oynamıştır. Türkiye 'de ise Cumhuriyet Dönemi'nde başlatılan okuma yazma seferberliği ile çocuk dergileri sayıca artmıştır. Çocuk dergilerinin ortaya çıkış amacı ilköğretim çağında olan çocuklara okullarda yardımcı olmak, eğlendirirken öğretmektir. Çocuk dergilerinin kişisel, toplumsal ve evrensel olarak kazandırılmaya çalışılan değerlerin aktarımında ne kadar etkili olduklarının anlaşılması için içeriklerinin incelenmesi gerekir. Bu araştırmada da 1970-1983 yılları arasında yayımlanan çocuk dergilerinde değerler aktarımının ilköğretim programlarında kazandırılması hedeflenen değerler bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Örneklem olarak 1970-1983 yılları arasında yayımlanan Milliyet Çocuk, Tercüman Çocuk, Türkiye Çocuk ve Hürriyet Çocuk Dergileri ile 2016-2017 yılları arasında yayımlanan Bilge Çocuk, Mavi Kırlangıç, TRT Çocuk ve 7'den 70'e Çocuk Dergileri seçilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine göre incelenmiştir. Süreli yayınların içeriği doküman analiz yöntemi ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Öğretim programlarında yer verilen değerler, dergilerde hangi sıklıkta aktarılmış, en çok hangi değere yer verilmiş bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Analiz sonuçları bulguların yer aldığı son kısımda 1968 programı ve 2017 programlarını ve dergilerde hangi değerlerin aktarıldığını karşılaştırmak amacı ile bir tabloda sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre okullarda kazandırılması gereken değerlere dergilerde yer verildiği saptanmıştır. Taranan dergilerde en çok yer verilen değerlerin sırasıyla ahlaki değerler, kişilik modeli, evrensel değerler ve milli değerler olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Değerler, Değerler eğitimi, Çocuk Dergileri, İlköğretim programları Child concept, childhood concept is a concept that has gained reputation after various difficulties and obstacles all over the world. After the discovery of the child's world, the children began to be seen as an individual, and then the importance of children's education was emphasized. During the period when children's education was emphasized, the world continued to develop and progress rapidly. Change in the world has also affected education. With the progress of technology, the effects of mass media on education have also increased. Children 's magazines from the mass media have played a very active role on education in the world especially after the Tanzimat period. In Turkey, the literacy campaign launched in the Republic Period children's magazines have increased in number. The purpose of the emergence of children's magazines is to assist children in primary education in schools and to teach them while they entertain. Children's journals need to be examined in order to understand how effective they are in transferring values that are tried to be acquired as personal, social and universal. In this study, it is aimed to examine the value transfer of values in children's journals published between 1970-1983 in terms of the values intended to be acquired in primary education programs. He published between the years 1970-1983 as the sample Milliyet Children, Children's interpreter, Turkey Hurriyet published between the years 2016-2017 with Child and Child Magazine Child Wise, Blue Swallow, TRT Children and Children's Magazines from 7 to 70 were selected. The research was investigated according to the case study pattern of qualitative research methods. The content of periodicals was obtained by document analysis method. The data were analyzed by content analysis method. The values given in the curricula were analyzed in the journals, and the values which were given the most value were analyzed in the computer environment. The results of the analysis are presented in a table to compare the 1968 program and 2017 programs and the values in the journals. According to the results of the research, it has been determined that the values that should be given to the schools are included in the magazines. It has been determined that the most prevalent values in the scanned magazines are moral values, personality model, universal values and national values.Keywords: Values, Values education, Children's journals, Primary education programs
Collections