Ilkokul öğretmenlerinin matematik öğretim kaygıları ile öğrencilerinin matematik başarı ve tutumları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada ilkokul öğretmenlerinin matematik öğretim kaygıları ile öğrencilerinin matematik başarı ve tutumları arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışma ilişkisel araştırma modeli ile oluşturulmuştur. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Niğde il merkezinde bulunan ilkokul 4. sınıflarda görev yapan öğretmenler ile bu öğretmenlerin öğrencileri oluşturmaktadır. Bu evren içerisinden basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 44 farklı ilkokulda görev yapan 106 dördüncü sınıf öğretmeni ve bu öğretmenlerin 2354 öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Sarı, (2014) tarafından sınıf öğretmenleri için geliştirilen; öğretime ilişkin kaygı, alan bilgisine ilişkin kaygı ve öz-yeterliliğe ilişkin kaygı olmak üzere 3 alt faktör ve 23 maddeden oluşan matematik öğretimi kaygı ölçeği, Hacıömeroğlu, (2017) tarafından ilkokul öğrencileri için Türkçeye uyarlanan mutluluk ve güdüleme, değer, özgüven olmak üzere 3 alt faktör ve 17 maddeden oluşan matematiğe yönelik tutum ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan 25 çoktan seçmeli sorudan oluşan matematik başarı testi kullanılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik başarıları cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaşmazken; okul öncesi eğitimi alma, ailenin gelir durumu, destek eğitimi alma, kendisine ait oda olma ve kardeş sayısı değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir. İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarının ortanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik tutumlarının cinsiyet, okul öncesi eğitim alma, ailenin gelir durumu, destek eğitimi alma, kendisine ait oda olma ve kardeş sayısı değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin matematik başarılarının öğretmenlerinin mesleki deneyimlerine göre; matematik tutumlarının ise öğretmenlerinin cinsiyetlerine, mesleki deneyimlerine ve matematik öğretmeyi sevme değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Son olarak öğrencilerin matematik başarıları ile tutumları arasında pozitif bir ilişki, öğretmenlerin matematik öğretim kaygıları ile öğrencilerin matematik başarı ve tutumları arasında ise negatif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: İlkokul, Matematik, Matematik Öğretimi, Öğretim Kaygısı, Başarı, Tutum In this study, the relationship between mathematics teaching anxiety of primary school teachers and mathematics achievement and attitudes of students towards mathematics was examined. The study was formed with a relational research model. The population of the study consisted of teachers working in the center of Niğde in the 4th grade of primary school and their students in the 2018-2019 academic year. The sample of the study consists of 106 fourth grade teachers working in 44 different primary schools in the center of Niğde province and 2354 students, who were determined by simple random sampling method.As a data collection tool; mathematics teaching anxiety scale for primary school students, developed by Sarı (2014) composed of 3 sub-factors and 23 items: anxiety related to education, anxiety related to field knowledge and anxiety related to self-efficacy; attitudes scale to mathematics consisting of 3 sub-factors and 17 items: happiness and motivation, value, self-confidence, adapted to Turkish by Hacıömeroğlu (2017); and mathematics achievement test consisting of 25 multiple choice questions developed by the researcher were used.According to the results of the study, mathematics achievement of 4th grade students was found to be high. While mathematics achievement of the students did not differ significantly according to gender variable; Pre-school education, income level of the family, receiving support education, belonging to the room and the number of siblings were found to vary significantly according to the variables. The attitudes of 4th grade students towards mathematics were found to be above the middle level. It was seen that mathematics attitudes of the students differed significantly according to the variables such as gender, pre-school education, family income level, receiving support education, own room and number of siblings. In addition, students' mathematics achievement according to the professional experience of teachers; and mathematics attitudes differed significantly according to teachers' gender, professional experience and liking to teach mathematics. Finally, it was found that there was a positive relationship between mathematics achievement and attitudes of students, and there was a negative relationship between mathematics teaching anxiety and mathematics achievement and attitudes of students.Keywords: Primary School, Mathematics, Teaching Mathematics, Teaching Anxiety, Achievement, Attitude
Collections