Fen eğitiminde senaryo temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarı tutum ve kalıcılığına etkisi: `İnsan ve çevre ünitesi örneği`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, senaryo temelli fen bilimleri dersinin beşinci sınıf öğrencilerinin `İnsan ve Çevre` ünitesindeki akademik başarılarına, tutumlarına ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığına etkisini incelemektir. Bu araştırma 2016 – 2017 eğitim – öğretim yılı Niğde ilinde yer alan ortaokulda öğrenim gören, uygun örnekleme yöntemi ile amaçlı olarak seçilen 65 beşinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada kontrol grubu 33 öğrenciden oluşan 5-B sınıfı, deney grubu ise 32 öğrenciden oluşan 5-A sınıfı olarak rastgele seçilmiştir. Deney grubunda senaryo temelli fen bilimleri dersi işlenmiş, kontrol grubunda ise 2013 fen bilimleri dersi öğretim programlarında yer alan etkinlikler uygulanarak ders yapılmıştır. Uygulama deney ve kontrol grubunda aynı sürede tamamlanmış ve dört hafta sürmüştür. Çalışmanın bağımlı değişkenleri; akademik başarı testi ve tutum ölçeği ile ölçülen akademik başarı, tutum ve kalıcılık puanlarıdır. Araştırmada öğrencilerin `İnsan ve Çevre` ünitesinde anlama seviyelerini belirlemek amacı ile çoktan seçmeli sorular içeren insan ve çevre konusundaki `Akademik Başarı Testi` ve 5'li likert tipindeki `Tutum Ölçeği` uygulama öncesinde deney ve kontrol gruplarına ön test, uygulama sonrasında son test ve uygulama bitiminden dört hafta sonra da kalıcılık testi (başarı testi) olarak uygulanmıştır. Testlerden elde edilen veriler IBM SPSS 24.0 programı kullanılarak analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir. Verilerin analizi; aritmetik ortalama ve bağımsız gruplar t- testi kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre; deney grubuna uygulanan senaryo temelli fen bilimleri dersi uygulamalarının, kontrol grubuna uygulanan 2013 fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan etkinliklere göre akademik başarıyı ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığını arttırmada daha etkili olduğu istatistikî olarak belirlenmiştir. Tutum ölçeğinden elde edilen sonuçlarda, deney grubunda anlamlı bir fark tespit edilmiştir. The aim of this study is to examine the effect of scenario-based science lesson on fifth-grade students' academic achievement in the `Change of State of Matter` lesson unit and on the retention of the acquired knowledge. This research was carried out with the participation of 65 fifth grade students who were studying in a secondary school and who were chosen with convenience and purposive sampling method in the city center of Niğde in 2016-2017 academic year. 33 students composing the experimental group from 5-B class and 32 students forming the control group from 5-A class were randomly selected. While the science lesson was taught through the scenario-based science lesson practices in the experimental group, it was conducted by the utilization of activities covered in the 2013 science class curriculum in the control group. The application was completed in the same period for both the experimental and control groups and lasted for four weeks. Academic achievement test and retention test scores were considered as the dependent variables of the study. `Academic Success Test` including multiple choice questions about change of the state of the matter was applied to both experimental and control groups firstly as a pre-test prior to application, then as a post-test following the application, and finally as a retention test for four weeks period after completion of the application. The data obtained from the tests were analyzed and evaluated by IBM SPSS 24.0 program. Analyses of data were performed by utilizing the arithmetic mean and independent groups t-test. According to the results of the research; it was determined that scenario-based science class applications which had been applied to the experimental group is statistically more effective for increasing academic achievement and retention of knowledge than activities in 2013 science education curriculum.
Collections