Show simple item record

dc.contributor.advisorSiyahi, Bilge
dc.contributor.authorKadioğlu, Ziya
dc.date.accessioned2020-12-10T12:00:43Z
dc.date.available2020-12-10T12:00:43Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/274521
dc.description.abstractUluslararası ticaretin önemli bir ayağı olan limanlar ulaşım ağında önemli bir yer tutar. Bu liman yapılarının işlevlerindeki herhangi bir kesinti büyük kayıplara yol açabilir. Çoğu limanlar orta-yüksek deprem tehlikesine sahip bölgelerde yer almaktadır. Kıyı yapılarında dolgulardaki sıvılaşma ve yanal yayılmaya bağlı geçmiş 1995 Kobe ve 2010 Haiti depremlerinde, yapısal ve yapısal olmayan önemli hasarlar gözlenmiştir. Özellikle sismik bölgelerde kıyı ve liman yapılarında depreme dayanıklı tasarım ve uygulamanın önemi büyüktür. Bu çalışmada, İzmit körfezinde yer alan bir kazıklı rıhtım yapısı seçilmiştir. Ele alınan yapının önce yapısal modeli oluşturulmuş, bu model ile lineer olmayan itme analizi gerçekleştirilmiştir. Hipotetik olarak mevcut eğik çelik kazıkların eğim açıları değiştirilmiş ve bu değişikliklerin modelin genel davranışına olan etkileri araştırılmıştır.
dc.description.abstractServing as critical gateways for international trade seaports are essential elements in transportation networks. Any disruption in the activities of port structure may lead significant losses. Many of ports are located in seismic zones subjected to moderate to high seismic hazards. Critical damages have been experienced during past earthquakes such as 1995 Kobe Earthquake and 2010 Haiti Earthquake in which liquefaction and lateral spreading of embankments imposed severe damage to both structural and non-structural components of port structures. Hence it is important that port and wharf structures should adequately be designed and built in seismic zones. In this study, pile supported wharf structure located at İzmit Bay is selected to be modeled. Nonlinear static (push-over) analysis for the seismic performance evaluation has been carried out on structure model. As hypothetically, four different incline angles 0, 15, 30, 45, respectively of steel piles are used inside the model. The effects of angle changes and inferences on the seismic response of model are investigated.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİnşaat Mühendisliğitr_TR
dc.subjectCivil Engineeringen_US
dc.titleKazıklı kıyı yapılarının doğrusal olmayan davranışı ve şekil değiştirmeye göre tasarımı
dc.title.alternativeDeformation based design and nonlinear behavior of pile supported wharf structures
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDeprem ve Yapı Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10063235
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGEBZE TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid389462
dc.description.pages83
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess