Mimari tasarım eğitiminde bir öğrenme süreci ve değerlendirme aracı olarak jüri sistemi
dc.contributor.advisor | Ayyıldız Potur, Mümine Ayla | |
dc.contributor.author | Tok, Muhammed Ammar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-10T11:58:43Z | |
dc.date.available | 2020-12-10T11:58:43Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2019-09-07 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/273140 | |
dc.description.abstract | Jüri sistemi, değişen mimarinin geleneksel, aynı zamanda tasarım eğitimini farklılaştıran ve onu özelleştiren bir 'eleştirme' aracıdır. 19. yy' da kullanılmaya başlanan sistem, yüz yılı aşkın süredir kullanılmaya devam edilmekte ve sahip olduğu özellikler nedeniyle muhtemelen kullanılmaya devam edilecektir.Eğitimsel bakış açısıyla çok verimli ve yapıcı olan jüri sistemi, öğrenciler için birçok hoş olmayan ve yıkıcı olasılıkları içinde barındıran bir süreç olabilmektedir. Avantajlarına rağmen sistem, bir süredir ağır bir şekilde eleştirilmektedir. Özellikle Batı ülkelerinde, Amerika'da ve Arap dünyasında konu incelenmiş, araştırılmış ve alan çalışmaları ile desteklenmiştir. Ancak konuyla ilgili Türkiye'de araştırma ve literatür açısından bir eksiklik olduğu gözlemlenmektedir.Araştırmaya, literatürde tasarım jürileri esnasında rastlanılan problemlerin Türkiye'de de benzerlik gösterebileceği düşüncesine dayanılarak başlanılmış, öncelikle eleştiri kavramı, tanımı ve çeşitleri incelenmiş ve bir eleştiri metodu olan jüri sisteminin çıkışı ve tarihsel gelişimi ile devam edilmiştir. Araştırmanın amacı, bu konuda literatür açısından eksiklik olduğu gözlenen Türkiye'de, bilgi boşluğunu doldurmak, jüri sistemi pratiklerinin öğrenci bakış açısıyla nasıl algılandığı sorusuna cevap aramak ve jüri sistemini değerlendirmektir. Araştırmanın yöntemi kapsamında; jüri sistemini değerlendirme amacı doğrultusunda anket yöntemi ile araştırma verileri toplanmıştır.2014-A28 numaralı GTÜ BAP araştırma projesinin de bir parçasını oluşturan araştırmanın evreni, mimarlık fakültesi mimarlık bölümü öğrencileridir. Örneklem ise, 2015-2016 öğretim yılında Türkiye genelinde mimarlık fakültesi mimarlık bölümünde öğrenim gören öğrencilerdir.Sonuç olarak; yapılan çalışma ile yukarıda da belirtildiği gibi, konunun literatürde belirtilen problemlerle benzerlik gösterdiği, anket verileri ile tespit edilmiştir. Buna ek olarak araştırmanın bir diğer amacı da; gerek literatür taraması, gerekse alan çalışmasının sağladığı sayısal verileri ile sonraki çalışmalara yol gösterici olması ve jüri sistemi hakkındaki uluslararası tartışmaya bir katkıda bulunmasıdır. | |
dc.description.abstract | The jury system is a traditional 'criticism' tool of the changing architecture, which at the same time differentiates and privatizes the design education. The system, which was started to be used in the 19th century has been also used for over a hundred years and will probably continue to be used because of the properties it possesses.The jury system, which is very efficient and constructive with the educational point of view, can be an unpleasant process for many students bearing destructive possibilities. Despite its advantages, the system has been criticized heavily for a while. Especially in Western countries, in the United States and the Arab world, the subject has been researched, examined and supported by field studies. However, it is observed that there is a lack of research and literature on the subject in Turkey. I started this study based on the assumption that the occurrence of problems during the design juries can bear similarities in Turkey. First of all, the concept of criticism, its definition and types have been analyzed and continued with the advent of the jury system as a method of criticism and its historical development.The purpose of the study is to fill in the information gap in Turkey, which seems to be a lack in terms of literature on this subject , and to search answers to the question of how the practices of the jury system are perceived from the perspective of studentsand to evaluate the jury system from the students' perspective.As to the method of the research, the evidence has been collected via survey research data management system to evaluate the jury system. The scope of the research, which also forms a part of the GTÜ BAP research project numbered 2014-A28 is the students of architecture in the department of faculty of architecture. And the sample includes students studying in the faculty of architecture in the department of architecture across Turkey in the 2015-2016 academic year.As a result; with the study conducted , as stated in the hypothesis, it has been identified by the survey data that the subject is similar to the problems referred in the literature.In addition to this, also a further object of the research is that either through literature review or digital data provided by the study, it would be leading for the further research and a contribution to the international debate about the jury system. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Mimarlık | tr_TR |
dc.subject | Architecture | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Mimari tasarım eğitiminde bir öğrenme süreci ve değerlendirme aracı olarak jüri sistemi | |
dc.title.alternative | Design juries as a learning process and evolution tool in architectural design education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-09-07 | |
dc.contributor.department | Mimarlık Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Evaluation | |
dc.identifier.yokid | 10124666 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GEBZE TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 439424 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |