1960 – 1980 yılları arası Türk ve Amerikan Western film afişlerinin göstergebilimsel açıdan çözümlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlk yıllarda ticari bir ürün olarak değerlendirilmeyen sinema sanatı, İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra kendi pazarını oluşturmaya başlamıştır. Böylelikle rekabet ortamı oluşmuş, sektörde faaliyetler yoğunlaşmıştır. Bu rekabet ortamına dahil olan ülkelerden birisi de ABD'dir. Dış göçlerle oluşan bir ülke olarak ABD kuruluşunun ilk yıllarındaki ülkenin doğusundan batısına doğru gerçekleşen göçlerle ilgili hikayeleri `western` adı ile sinemaya aktarmıştır. Böylelikle ABD sanatsal alanda önemli bir yer edinmiştir. Sinema sektörünün gelişmesi ve filmlerin daha çok kitleye ulaşabilmesi, izlenebilmesi adına yapılan faaliyetler içinde 1960-1980 yılları arasında film, tanıtımları afiş ile öne çıkarılmıştır. Afiş, başta filmler olmak üzere özellikle, yapılan bütün sanatsal aktivitelerin tanıtımında vazgeçilmez bir unsur olmuştur.Araştırmada western film afişlerinin göstergebilim açısından incelemesi yapılmaya çalışılmıştır. 1960-1980 yılları arasında da western filmlerinin Türkiye'de izleyici tarafından çok beğenilmesi, Türk sinema sektöründe de ABD'nin Vahşi Batı filmlerinin çekilmesine neden olmuştur. Bu araştırma, 1960-1980 yılları arasında ABD'nin Vahşi Batı hikayelerini perdeye taşıyan Türk ve Amerikan western film afişlerinin göstergebilimsel çözümleme örneklerinden oluşmaktadır. Western türünün ortaya çıkış nedeninin o dönemdeki Türkiye ve ABD'nin içinde bulunduğu durumun sinemaya uyarlanarak kendine özgü diliyle kesiştiği noktada özgün bir değer taşır. Sinema ve Amerikan kültürünün sentezlenerek bir akım haline gelmesi, farklı gösterge dizgeleri ile resimsel bir bakış adı altında göstergeler ve sanatsal bir yaklaşım sergileyen afişler incelenerek özgün bir okuma sunulmaya çalışılmıştır The film art, which was not considered a commercial product in the first years, started to build its own market after World War II. Thus, a competitive environment has been formed and activities in the sector have been intensified. One of the countries involved in this competitive environment is the USA. As a country formed by outward migration, the US transfers the stories about immigration from east to west of the country of the first years of establishment with the name of `western`. Thus, the United States has an important place both in artistic and industrial space. Thus, the USA has an important place in the artistic area. Film promotions were highlighted with posters between 1960-1980 within the activities carried out in order to improve the cinema sector and to make films more accessible to the audience. The poster is an indispensable element in the promotion of especially the artistic activities, especially the films.Semiotic analysis was used to detect the posters, messages and promises of the films. Much appreciated by viewers in western films in Turkey between the years of 1960-1980, also caused the withdrawal of the US Wild West films in the Turkish cinema sector. The study consists of semiotic analysis examples of Turkish and American western movie posters bearing the American West's stories from 1960 to 1980. The reason for the emergence of the Western model is unique in the point where the situation in Turkey and USA at that time is adapted to the cinema and intersected with its own language of art of painting. Synthesis of cinema and American culture to become a stream, with different indicator sets and illustrations under the name of a pictorial view, and an original reading by examining posters exhibiting an artistic approach
Collections