Yeni medya okuryazarlığı, iletişim becerileri ve demokratik eğilim: Bir yapısal eşitlik modellemesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin Web 2.0 teknolojileri ile gelişmiş yeni medya okuryazarlık (YMO) düzeyleri, iletişim becerileri ve demokratik eğilimleri arasındaki nedensel ilişkileri açıklayan teorik bir modelin kurgulanması ve yapısal eşitlik modellemesi yoluyla ampirik olarak doğrulanmasıdır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırmanın verileri, Süleyman Demirel Üniversitesi'nde 2013-2014 eğitim öğretim yılında, bahar döneminde öğrenim gören 1047 üniversite öğrencisinden anket yoluyla toplanmıştır. Betimsel istatistikler ve korelasyon katsayıları için SPSS 20 ve yapısal eşitlik modellemesi için AMOS 22 programları kullanılmıştır. Analizler sonucunda, fonksiyonel medya tüketiminin eleştirel medya tüketimi ve üretimini ve iletişim becerilerini pozitif yönde etkilediği; fonksiyonel medya üretiminin eleştirel medya tüketimi ve üretimini ve iletişim becerilerini pozitif yönde etkilediği; eleştirel medya tüketiminin eleştirel medya üretimi ve demokratik eğilimleri pozitif yönde etkilediği; iletişim becerilerinin ise eleştirel medya tüketimi ve demokratik eğilimleri pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca, fonksiyonel medya tüketim ve üretiminin iletişim becerileri ve eleştirel medya tüketimi aracılığıyla eleştirel medya üretimi ve demokratik eğilimleri pozitif yönde dolaylı olarak etkilediği bulunmuştur. Diğer taraftan, eleştirel medya üretiminin demokratik eğilimleri ve iletişim becerilerinin de eleştirel medya üretimini anlamlı etkilemedikleri görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Yeni medya okuryazarlığı, iletiĢim becerileri, demokratik eğilimler, yapısal eĢitlik modellemesi. The purpose of this study is to construct a theoretical model explaining the causal relationship among the undergraduate students' new media literacy levels (NML) developed by Web 2.0 technologies, communication skills and democratic tendencies and to verify empirically through the structural equation modeling. The study was designed as a correlational survey of quantitative research methods. The data were collected through questionnaire, from 1047 undergraduate students studying at Süleyman Demirel University in the academic year of 2013-2014. SPSS 20 was used for descriptive statistics and correlation coefficients, and AMOS 22 program was applied for structural equation modeling. As a result of data analyses, it was found that functional media consuming affected critical media consuming, prosuming and communication skills positively; functional media prosuming affected critical media consuming, prosuming and communication skills positively; critical media consuming influenced critical media prosuming and democratic tendency in a positive direction; and the communication skills affected critical media consuming and democratic tendency positively. Besides, functional media consuming and prosuming indirectly affected functional media prosuming and democratic tendency positively through communication skills and critical media consuming. On the other hand, critical media prosuming did not affect democratic tendency significantly, and communication skills did not influence critical media prosuming as well.Key Words: New media literacy, communication skills, democratic tendencies, structural equation modeling.
Collections