Fizik, kimya ve biyoloji öğretmen adaylarının nanoteknoloji ilgi ve farkındalık algılarının arastırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Nanoteknoloji tüm dünyada hızla yayılmakta ve bütün alandaki gelişmeleri kapsamaktadır. Günümüzde nanoteknolojinin ülkelerin kalkınmasında ne denli büyük bir öneme sahip olduğu toplumlar tarafından bilinen kuşkusuz bir gerçektir. Nanoteknoloji üzerine çalışmalar yapan faaliyetler gösteren toplumların daha kalkınmış ve ileri düzeyde olduğu görülmektedir. Bu yüzden ülkelerin gelecek nesillerini yetiştirecek olan öğretmen adaylarının nanoteknoloji hakkındaki farkındalıklarının belirlenmesi, yeniliklere açık ve bilgi seviyesi yüksek öğretmen olarak yetiştirilmesi oldukça önem arz etmektedir.Bu çalışmanın amacı üç farklı devlet üniversitesinde öğrenim gören fizik,kimya ve biyoloji öğretmen adaylarının nanoteknoloji hakkındaki farkındalıklarının demografik değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmanın örneklemi 2014-2015 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 154 (85 kadın ve 69 erkek) öğretmen adaylarıdır. Anketteki maddeler literatürdeki çalışmalardan revize edilerek Nanoteknoloji İlgi ve Farkındalık Anketi (NİFA) hazırlanmıştır. Cranbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.86 bulunmuştur. Farkındalığın alt faktörlerini ortaya çıkarmak içinaçımlayıcı faktör analizi uygulanmış ve sonucunda nanoteknoloji farkındalığı için altı alt faktör elde edilmiştir.Çalışmada erkek ve kadın öğretmen adaylarında farkındalık oluşup oluşmadığını ve öğrenim dönemi içerisinde nanoteknoloji ile ilgili ders alıp almama durumları arasındaki ilişki t-testi ile analiz edilmiştir. Kadınlar ile erkeklerin farkındalık seviyeleri arasında anlamlı bir farkındalık düzeyine sahip oldukları ve ders alan öğretmen adaylarının farkındalık seviyesinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğretmen adaylarının bölümlerine göre farkındalık seviyelerinin analizi ve nanoteknoloji ile ilgili ilk bilgi edinimleri arasındaki farkındalık seviyelerinin analizi için ANOVA kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının mezun olduğu bölümler arasında anlamlı bir farkındalık seviyesi göstermiş ve nanoteknoloji hakkında ilk bilgi edinim kaynakları okuldan öğrenen öğretmen adaylarının farkındalık düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur.Bu çalışmada, özellikle fizik, kimya ve biyoloji öğretmen adaylarının nanoteknoloji ile ilgili dünyadaki nanoteknolojik gelişmelerden ne kadar farkında olduğu ne tür gelişmelerin yaşandığı, ülkemizin bu gelişmelerin neresinde olduğu ve ne kadar önem verildiğini sorgulayarak neler yapılması gerektiğinin farkına varılmasını sağlamaya katkı olacaktır. Ayrıca üniversitelerimizde öğrenim gören fizik, kimya ve biyoloji öğretmen adaylarının yetiştirilmesi için öğretim programlarına nanoteknoloji ile ilgili derslerin eklenmesi ve öğretmen adaylarının daha donanımlı yetiştirilmesine katkı sağlayacaktır. Nanotechnology is spreading rapidly all over the world and covers all developments in the field. It is a well known foot that nanotechnology has great importance is the development of countries. It is seen that the societies that carry out studies on nanotechnology are more developed and advanced. Therefore, it is very important to determine the awareness of the prospective teachers who will train the next generations of the countries about nanotechnology, and to train them as teachers who are open to innovations and have high level of knowledge.The aim of this study is to investigate the awareness of physics, chemistry and biology teacher candidates in three different state universities about nanotechnology in terms of demographic variables. The sample of the study consists of 154 prospective teachers (85 females and 69 males) studying in the 2014-2015 academic year. Within the scope of literature, about nanotechnology the find form of the Nanotechnology Interest and Awareness Questionnaire (NIFA) was developed. The questionnaire was applied to 154 prospective teachers and Cranbach Alpha reliability coefficient was found to be 0.86. Factor analysis was applied to reveal sub-factors of awareness. According to the factor analysis, six factors were obtained. In this study, t-test was conducted to find out whether there was a difference between the nanotechnology awareness level of males and females prospective teachers, it was found that female had higher level of awareness than male. The difference between taking and not taking courses related to nanotechnology during the education period was analyzed by t-test and who took the courses about nanotechnology it was found that the awareness level of the pre-service teachers was higher. ANOVA was used to analyze the awareness levels of teacher candidates according to their departments and the sources of first acquisition of nanotechnology knowledge. According, to the findings of ANOVA it was found that the awareness level of chemistry teacher candidates washigher than that of physics and biology teacher candidates, furthermore it and level awareness level of prospective teachers who learned their first about nanotechnology from school was higher.This study will contribute to understand what extent the physics, chemistry and biology teacher candidates are aware of the developments nanotechnology in the world; what the position of Turkey is in these developments. By questioning how much importance is given to the issue of nanotechnology, it will also create awareness about what should be done about the issue. In addition, the study will pave the way for adding nanotechnology related courses to the curriculum for the training of prospective physics, chemistry and biology teachers at our universities and contribute to the training of preservice teachers make them more equipped.
Collections