Ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılığı ile anksiyete ve empatik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi; Sancaktepe örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinde oyun bağımlılığı ile anksiyete ve empatik eğilim ilişkisinin ortaya konulmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili Sancaktepe ilçesinde 10-18 yaş aralığında ortaokul ve lisede öğrenim gören 254'i kız, 295'si erkek olmak üzere 549 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada yer alan değişkenleri ölçmek amacıyla katılımcılara Kişisel Bilgi Formu, Ergenler İçin Oyun Bağımlılığı Ölçeği, Çocuklar İçin Anksiyete ve Depresyon Ölçeği ve Empatik Eğilim Ölçeği uygulanmıştır. Çalışmada ilk olarak oyun bağımlılığı, demografik değişkenlere göre ele alınmıştır. Bu maksatla araştırmada katılımcıların oyun bağımlısı olan ve oyun bağımlısı olmayan grupların anksiyete ve empatik eğilimi arasında bir ilişkinin olup olmadığı incelenmiştir. Buna ek olarak çalışmanın bağımsız değişkeni olan oyun bağımlılığına yönelik cinsiyet, yaş, ailenin algılanan ekonomik durumu ve farklılaşıp farklılaşmadığı araştırma sorularında cevap aranmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde değişkenlere bağlı olarak t testi, tek yönlü Varyans analizi (ANOVA), Bootstrapping tekniği, Levene testi, Welch testi, Tamhane T2 post-hoctest kullanılmıştır. Çalışmada öncelikle çalışma grubunda yer alan öğrenciler oyun bağımlısı olan ve olmayan şeklinde gruplara ayrılmıştır. Bu gruplama polythetic format kullanılarak yapılmış, ölçekten ortalama 4 ve üzeri alan öğrenciler oyun bağımlısı grubuna, 3 ve altı alan öğrenciler ise oyun bağımlısı olmayan gruba dahil olmuştur. Ardından çalışmada öne sürülen oyun bağımlısı olanların ve olmayanların anksiyete ve oyun bağımlılık düzeylerinin, empatik eğilimin aracılık rolünün olup olmadığı test edilmiştir. Bootstrapping analizi sonucuna göre, oyun bağımlısı 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinde anksiyetenin oyun bağımlılığını artıcı bir rolü olduğu, empatik eğilimin ise oyun bağımlılığında anlamlı bir rolünün olmadığı bulunmuştur. Ayrıca oyun bağımlısı olmayan 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinde anksiyetenin oyun bağımlılığını artıcı bir rolü olduğu, empatik eğilimin ise oyun bağımlılığında anlamlı bir rolünün olmadığı ortaya konmuştur. t testi sonucuna göre oyun bağımlısı 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinde anksiyete düzeyinin oyun bağımlısı olmayan 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinin anksiyete düzeyinden anlamlı bir biçimde daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca oyun bağımlısı olan 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinin empatik eğilim düzeyinin, oyun bağımlısı olmayan 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinin empatik eğilim düzeyinden anlamlı bir biçimde daha düşük olduğu belirtilebilir. Cinsiyet değişkeni açısından değerlendirildiğinde, oyun bağımlısı olan ve olmayan kız ile erkek 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılık düzeylerine ait ortalama ve standart sapmalar ile bunlara yönelik t testi sonuçlarına göre ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılık düzeylerinin cinsiyetlerine göre anlamlı biçimde farklılaşmadığı saptanmıştır. Yaş değişkeni `10-12 arasında`, `13-15 arasında` ve `16-18 arasında` olan oyun bağımlısı olan ve olmayan 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılıklarının karşılaştırılmalarında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniği kullanılmış ve10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılığı düzeylerinin yaşları açısından anlamlı şekilde farklılık gösterdiği görülmüştür. Bu farklılığın kaynağını saptayabilmek amacıyla gerçekleştirilen Tukey çoklu karşılaştırma testine göre yaşları 10-12 ve 13-15 arasında olan oyun bağımlısı ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılığı düzeylerinin, yaşları 16-18 arasında olan oyun bağımlısı 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılığı düzeylerinden anlamlı bir biçimde düşük olduğu belirlenmiştir. Diğer taraftan oyun bağımlısı olmayan ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılığı düzeylerinin yaşları açısından anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Son olarak yapılan analiz sonuçlarında algılanan ekonomik düzey değişkeni varyans analizi (ANOVA) sonucuna göre ekonomik algıları `düşük`, `orta` ve `yüksek` olan oyun bağımlısı olan ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılığı düzeylerinin algılanan ekonomik durum açısından anlamlı bir farklılık oluşturduğu ifade edilebilir. Ekonomik durumu yüksek olan ,oyun bağımlısı olan 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılık düzeylerinin ekonomik durumu düşük olan oyun bağımlısı gruba göre , anlamlı biçimde yüksek olduğu belirlenmiştir. Diğer taraftan oyun bağımlısı olmayan 10-18 yaş arası ortaokul ve lise öğrencilerinin oyun bağımlılık düzeylerinin algılanan ekonomik durum açısından anlamlı bir fark oluşturmadığı ifade edilebilir. The aim of this study is to reveal the relationship between game addiction and anxiety and empathic tendency among middle and high school students aged 10-18. The study group of the research consists of 549 students, 254 girls and 295 boys, who are studying in Sancaktepe district of Istanbul between the ages of 10-18. In order to measure these variables included in the study, Personal Information Form, Game Addiction Scale for Adolescents, Anxiety and Depression Scale for Children and Empathic Tendency Scale were applied to the participants. In the study, first of all, game addiction was considered according to demographic variables. For this purpose, it was investigated whether there was a relationship between anxiety and empathic tendency of the game-dependent and non-game-dependent groups of the participants. In addition,it was also researched that if gender, age, perceived economic status of the family was differed from the independent variable of the study, game addiction. In the statistical analysis of the study, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), bootstrapping technique, Levene test, Welch test, Tamhane T2 post-hoc test were used. In the study, firstly, the students in the study group were divided into groups with and without game addiction. This grouping was made by using polythetic format. Students who received an average of 4 or more from the scale were included in the game addict group and students who took 3 and less were included in the non-game addict group. Then, it was tested whether anxiety and game dependence levels and empathic tendency mediated role of game addicts and non-game addicts.According to bootstrapping analysis, anxiety has an increasing role in game addiction, whereas empathic tendency does not have a significant role in middle school and high school students between the ages of 10-18 who are in game addict group . In addition, it has been shown that anxiety has also an increasing role in game addiction and empathic tendency has no significant role in game addiction in middle and high school students who are not game addicts. According to the results of the t test, it was found that anxiety level was significantly higher in middle school and high school students between 10-18 years of game addict group than the anxiety level of 10-18 years old students who were not game dependent. In addition, it can be stated that the empathic tendency level of middle school and high school students aged 10-18 who are game addicts is significantly lower than the empathic tendency level of 10-18 years old students who are non-game dependent . In terms of gender variable, it was found that according to t test results, game addiction levels of middle and high school students between the ages of 10 and 18 years with and without game dependence did not differ significantly according to gender. When the effect of age variable on game addiction was examined, one-way analysis of variance (ANOVA) technique was used to compare game addictions of middle and high school students with and without game dependence between `10-12`, `13-15` and `16-18`. It was observed that the level of game addiction of middle and high school students in the game addict group differed significantly in terms of age.In order to determine the source of this difference, according to the Tukey multiple comparison test, the game addiction levels of the game addicted group in the middle school and high school students aged between 10-12 and 13-15, and the game addiction of the game addicted group ın the middle school and high school students between the ages of 16-18 , levels were found to be significantly lower. On the other hand, it was found that the levels of game addiction of middle and high school students who are not game addicts did not show a significant difference in terms of their agesAccording to the results of the analysis of variance analysis (ANOVA) perceived economic level variable, it can be stated that the level of game dependence of middle school and high school students whose economic perceptions are `low`, `middle` and `high constitutes a significant difference in terms of perceived economic status. . It was determined that the game addiction levels of middle school and high school students between the ages of 10-18 who are game addicts with high economic status are significantly higher than the game addict group with low economic status. On the other hand, it can be stated that the game addiction levels of middle school and high school students between 10-18 years of age who are not game addicts do not make a significant difference in terms of perceived economic situation.
Collections