2015 Türkçe dersi öğretim programında yer alan anlama kazanımlarının temel becerilere uygunluğu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzdeki teknolojik gelişmeler neticesinde küreselleşen bir dünyada oldukça fazla bilgiye, olaya ve duruma maruz kalan toplumlar; bu bilgi, olay ve durumu eleştirel, sorgulayıcı bir bakışla inceleyebilen bireylere ihtiyaç duymaktadır. Ayrıca karşılaştıkları problemlerle kolayca başa çıkan, iletişim becerisinin yanında girişimci yönü gelişmiş, olaylar ve durumlar karşısında araştırma yaparak bir karara varan bireyler de bilgi toplumlarında ihtiyaç duyulanlar arasındadır. Bu durumda eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme, araştırma, bilgi teknolojilerini kullanma gibi temel beceriler ön plana çıkmaktadır. Bahsi geçen temel becerilerin bireylere kazandırılması öğretim programlarının da kapsamına girmektedir.2015 Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda `Temel Beceriler` başlığı altında birtakım becerilerin, Programdaki kazanımlar aracılığıyla öğrencilere kazandırılmasının öngörüldüğü dikkat çekmektedir. Bu çalışmanın amacı 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda yer alan anlama kazanımlarının temel becerilere uygunluk düzeyinin nasıl olduğunu ortaya koymaktır. Çalışmada belgesel tarama modeli uygulanmıştır. Uzman görüşü yoluyla elde edilenler ışığında anlama kazanımlarının temel becerilere uygunluğu incelenmiştir. Araştırmada anlama kazanımlarının eleştirel düşünme becerisine, yaratıcı düşünme becerisine, problem çözme, araştırma ve karar verme becerisine uygunluğuna bakılmıştır. Böylece eleştirel düşünme becerisine göre incelenen 27 kazanımın 26'sı eleştirel düşünme becerisine uygun bulunmuş, 1'i uygun bulunmamıştır. Yaratıcı düşünme becerisine göre incelenen 20 kazanımın 12'si bu beceriye uygun bulunmuşken 8'i uygun bulunmamıştır. Problem çözme becerisine göre 11 kazanım incelenerek bunların 7'si problem çözme becerisine uygun bulunmuş, 4'ü uygun bulunmamıştır. Ayrıca araştırma becerisine uygunluğu incelenen 8 kazanımın 7'si araştırma becerisine uygun bulunmuş 1'i uygun bulunmamıştır ve karar verme becerisine uygunluğu incelenen 9 kazanımın 7'i karar verme becerisine uygun bulunmuştur. In the context of today's technological developments, societies that are exposed to a great deal of knowledge, existence and situation in a globalizing world need individuals who can examine this information, event and situation with a critical, inquisitive view. In addition, the individuals who easily cope with the problems they encounter and the enhanced entrepreneurial aspects as well as the communication skills, in addition those who are able to reach a decision by conducting research on the events and situations are among the needs in the information societies. In this case, basic skills such as critical thinking, creative thinking, problem solving, research, the ability to use information technologies come to forefront. The acquisition of these skills by individuals is one of the issues found in curriculum.It is noteworthy that under the title of `Basic Skills` in the Turkish Language Teaching Program of 2015, some skills are expected to be acquired by the students through the objectives in it. The purpose of this study is to demonstrate whether the comprehension objectives in the 2015 Turkish Language Teaching Program conform to the basic skills. In this study, was applied a documentary screening model. The appropriateness of the acquisition of comprehension objectives with basic skills has been examined through the expert opinion. In the research, the objectives of comprehension have been examined according to their conformity to the abilities of critical thinking, creative thinking, problem solving, research and decision making. Thus, 26 of all 27 objectives examined were found in line with the ability of critical thinking, and the other one was not found appropriate. 12 of the 20 objectives examined were found to be in accordance with the ability of creative thinking, whereas 8 did not. Based on the ability of problem solving, 11 objectives were examined and 7 of them were found appropriate while 4 of them were not. In addition, 7 out of 8 objectives that were examined were determined to be appropriate to the skill of research and 1 was not. 7 out of 9 objectives that were examined were determined to be appropriate to the skill of r decision making and 2 was not.
Collections