Özel okullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin yetenek yönetimine ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma özel okullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin yetenek yönetimine yönelik görüşlerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma geleneklerinden durum çalışması deseninin kullanıldığı bu araştırmada, özel okullarda görev yapan 10 okul yöneticisi ve 10 öğretmen ile yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler nitel araştırma yöntemleri doğrultusunda kodlanarak; yetenek yönetimi kavramı, yetenek yönetimine duyulan ihtiyaç, öğretmenlerin işe alımı, öğretmenlerin yerleştirilmesi, öğretmenlerin geliştirilmesi, öğretmenlerin kurumda devamlarının sağlanması ve örgütsel yedekleme olmak üzere 7 temada toplanmış, betimsel ve içerik analize tabi tutulmuştur. Yapılan görüşmeler sonucunda yetenek yönetimi kavramı temasında okul yöneticileri kurumun hedeflerini öne çıkaran görüşlere daha fazla katılım gösterirken, öğretmenler kişisel gelişimi öne çıkaran ifadeleri daha fazla belirtmişlerdir. Yetenek yönetimine duyulan ihtiyaç temasında okul yöneticileri; başarılı ve verimli çalışma ortamı, rekabet, çağa ayak uydurma, kuruma bağlılık ve planlı yönetim süreci elde etme gibi unsurların yetenek yönetimine duyulan ihtiyacı artırdığını belirtirken; öğretmenler bu nedenleri iş anlayışının değişmesi, bilgi teknolojilerindeki gelişmeler, rekabet, Toplam Kalite Yönetimi anlayışı ve bireysel farklılıkları yönetme olarak belirtmişlerdir. Öğretmenlerin işe alımındaki kriterler konusunda okul yöneticileri; öğretmen özellikleri, kurum amaçlarına uygunluk, boş pozisyonu doldurma ve örgütsel mutluluk gibi kriterler belirlerken öğretmenler; olumlu iş ortamı, öğretmene verilen değer, ekonomik güdüleyiciler, yaratıcı fırsatların sunulması ve öğrenen okul olma kriterlerini ifade etmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenler işe alım uygulamalarında; mülakat, mikro öğretim uygulamaları, referans, deneyim ve psikometrik testler gibi araçların kullanıldığını belirtmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin doğru rol ya da pozisyona doğru öğretmenlerin yerleştirilmesine yönelik görüşleri incelendiğinde başarı ve performans, kuruma yarar sağlama, doğru işin tanımlanması, öğretmenlik becerileri, tecrübe, akademik yeterlik, kuruma bağlılık gibi unsurların önemli olduğunu ifade etmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenler; öğretmenlerin özel ilgi ve becerilerinin değerlendirilmesine ilişkin ise genellikle sorumluluk verildiğini vurgulamışlardır. Öğretmenlerin geliştirilmesini içeren uygulamalara ilişkin görüşler incelendiğinde okul yöneticileri ve öğretmenler en fazla eğitim öğretimi geliştirmeye yönelik uygulamalar yapıldığını ifade etmiştir. Kurumda devamın sağlanması konusunda okul yöneticileri ve öğretmenler, adaletli ödeme sistemlerinin ve ekonomik güven sağlamanın önemli olduğunu belirtmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenler kurumda devamın sağlanmasına yönelik uygulamaların genellikle takdir etmeden ibaret olduğunu vurgulamıştır. Örgütsel yedekleme temasında okul yöneticileri ve öğretmenler genellikle kurum içi kaynaklardan yararlanıldığını, uzun süreli sistematik bir uygulamanın olmadığını ifade etmişlerdir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; özel okullarda yetenek yönetimi kültürünün oluşturulabilmesi için gerekli eğitim ve seminerlerin verilmesi, bu eğitim ve seminerlerin devlet okulları ile iş birliği yapılarak projeleştirilmesi önerilebilir.Anahtar sözcükler: Özel okul, yetenek, yetenek yönetimi, okul yöneticisi, öğretmen This study was carried out to examine the views of managers and teachers working in private schools towards talent management. In this study, a case study design, one of the qualitative research traditions, was conducted in face-to-face semi-structured interviews with 10 school administrators and 10 teachers working in private schools. The data obtained as a result of the interviews were coded in accordance with qualitative research methods; the concept of talent management, the need for talent management, recruitment of teachers, placement of teachers, development of teachers, ensuring the continuation of teachers in the institution and organizational backup were collected in 7 themes, descriptive and content analysis was made. As a result of the interviews, the school administrators showed more participation in the ideas that emphasized the goals of the institution while the teachers expressed more the statements that emphasized the personal development. In terms of the need for talent management, school administrators; while the factors such as successful and efficient working environment, competition, adaptation to the age, commitment to the organization and obtaining a planned management process increase the need for talent management; teachers stated that these reasons were changing business understanding, developments in information technologies, competition, Total Quality Management and managing individual differences. School principals on the criteria for recruitment of teachers; while determining criteria such as teacher characteristics, compliance with the aims of the institution, filling vacancies and organizational happiness; positive work environment, value given to teachers, economic motivators, creative opportunities, and expressed the criteria of being a learning school. School administrators and teachers, recruitment practices; interviews, micro teaching practices, reference, experience and psychometric tests. When the opinions of the school administrators and teachers about the right role or position to place the right teachers were examined, they stated that success and performance, providing benefit to the institution, defining the right job, teaching skills, experience, academic competence and commitment to the institution were important. School administrators and teachers; stressed that responsibility for the assessment of teachers' special interests and skills was generally given. When the opinions about the practices including the development of teachers were examined, the school administrators and teachers stated that the practices aimed at improving the education and training were the most. School administrators and teachers stated that fair payment systems and economic trust are important in ensuring continuity in the institution. The teachers who participated in the research emphasized that the practices to ensure continuity in the institution are generally appreciated. In the theme of organizational backup, school principals and teachers stated that in-house resources are generally used and there is no long-term systematic practice.According to the findings; In order to create a culture of talent management in private schools, it may be suggested to give necessary trainings and seminars and to design these trainings and seminars in cooperation with public schools.Keywords: Private school, talent, talent management, school administrator, teacher
Collections