Öğrenen okul ile okul mutluluğu arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, resmî okullarda görev yapan öğretmen görüşlerine göre, öğrenen okul ile okul mutluluğu arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan korelasyonel (ilişkisel) tarama modeliyle tasarlanmış bir yordama çalışmasıdır. 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Van İli Erciş ilçesindeki resmî okullarda görev yapan öğretmenler araştırmanın evrenini, evrenden basit tesadüfî örnekleme yöntemiyle seçilen 371 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Güçlü ve Türkoğlu (2003) tarafından geliştirilen Öğrenen Organizasyon Ölçeği (ÖOÖ) ile Paschoal ve Tamayo (2008) tarafından geliştirilen ve Arslan ve Polat (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan Örgütsel Mutluluk Ölçeği (ÖMÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, yüzdelik değer, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okulun öğrenen okul olma niteliğinin `orta' düzeyde ve okul mutluluğunun `iyi` düzeyde olduğu, öğrenen okul ve alt boyutları ile okul mutluluğu arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu, öğrenen okul alt boyutlarından paylaşılan vizyon, zihnî modeller ve takım hâlinde öğrenmenin okul mutluluğunun anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulgularına ulaşılmıştır.Değişkenler bazında öğrenen okul açısından; kişisel ustalık alt boyutunda erkek öğretmenler lehine, paylaşılan vizyon ve sistem düşüncesi alt boyutlarında evli öğretmenler lehine, ölçek toplamı, zihnî modeller, paylaşılan vizyon ve takım hâlinde öğrenme alt boyutlarında sözleşmeli olarak çalışan öğretmenler lehine, ölçek toplamı, zihnî modeller ve paylaşılan vizyon alt boyutlarında ilkokulda çalışan öğretmenler, kişisel ustalık alt boyutunda ise lisede çalışan öğretmenler lehine, ölçek toplamı, zihnî modeller, paylaşılan vizyon ve takım hâlinde öğrenme alt boyutlarında bulunduğu okulda bir yıl çalışan öğretmenler lehine, ölçek toplamı ve tüm alt boyutlarında küçük okulda çalışan öğretmenler lehine ve kişisel ustalık alt boyutunda orta büyüklükteki okulda çalışan öğretmenlere göre büyük okulda çalışan öğretmenler lehine anlamlı farklılıklar vardır. Okul mutluluğu açısından; olumlu duygular alt boyutunda erkek öğretmenler lehine, ölçek toplamı, olumlu duygular ve olumsuz duygular alt boyutunda sözleşmeli olarak çalışan öğretmenler lehine, okul mutluluğu ve tüm alt boyutlarında bulunduğu okulda bir yıl çalışan öğretmenler lehine, ölçek toplamı ve tüm alt boyutlarında küçük okulda çalışan öğretmenler lehine anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükleröğrenen okul, okul mutluluğu, öğretmen, okul, mutluluk The aim of this study is to reveal relationship between learning school and school happiness according to views of teachers who study at state schools. It is a kind of predictive study which is designed with the correlational (relational) scanning model that is one of the quantitative research methods. Teachers who study at state schools in Erciş in Van during 2017-2018 academic year create population of research and 371 teachers who are chosen from this population with simple and random sampling method create sample of the research. Research data was collected with Learning School Perception Scale taken from Güçlü and Türkoğlu (2003), and Organizational Happiness Scale taken from Paschoal and Tamaya and adapted to Turkish by Arslan and Polat (2007). Arithmetic average, standard deviation, percentage value, t-test, one-way analysis of variance, correlation average and regression analysis were used to analyze data. At the result of the research, it was concluded that the quality of being learning school is at 'medium' level and school happiness is at a 'good' level, there is a positive and meaningful relationship at medium level between school happiness and school and the vision, shared by sub dimensions of learning school, mental models and team learning are meaningful predictors for school happiness of teachers.In terms of learning school on the basis of variances, meaningful differences were determined in favours of male teachers at personal skill sub-dimesion; in favours of married teachers at shared vision and system thought sub-dimension; in favours of contracted teachers at scale total, mental models, shared vision and learning together sub-dimension; in favours of primary school teachers at scale total, mental models, and shared vision sub-dimension; in favours of high school teachers at personal skill sub-dimension; in favours of one-year teachers at the same school at shared vision and learning together sub-dimension; in favours of teachers in a small school at scale total and all sub-dimensions; in favours of teachers in a big school at personal skill sub-dimension according to teachersin a midsize school. In terms of school happiness, meaningful differences were determined in favours of male teachers at positive feelings sub-dimesion; in favours of contracted teachers at scale total, positive and negative feelings sub-dimension; in favours of one-year teachers at the same school at school happiness and all sub-dimensions; in favours of teachers in a small school at scale total and all sub-dimensions.Key Wordslearning school, school happiness, teacher, school, happiness
Collections