Lise öğretmenlerinin örgütsel iç imaj algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, liselerde (ortaöğretim okullarında) görev yapan öğretmenleringörüşlerine göre okullarının iç imaj algıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri ve bunlar arasındakiilişkiyi belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın evreni Nevşehirili ve ilçelerindeki liselerde görev yapan öğretmenlerdir. Araştırmada hedef evrendenörneklem seçilerek uygulama yapılmış ve 333 öğretmene ulaşılmıştır.Bu araştırmada, liselerde görev yapmakta olan öğretmenlerin örgütsel iç imaj algılarınıbelirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen Örgütsel İç İmaj Algı Ölçeği, örgütselbağlılık düzeyini belirlemek için ise Balay (2000) tarafından geliştirilen `Örgütsel BağlılıkÖlçeği` kullanılmıştır. Araştırmada şu bulgulara ulaşılmıştır:Katılımcıların görüşlerine göre, öğretmenler okullarına yönelik yüksek düzeydeolumlu bir iç imaj algısına sahiptir. Fen ve Anadolu liselerinde görev yapmakta olanöğretmenlerin okullarına yönelik geliştirdikleri iç imaj algısı meslek liseleri çalışanlarına göredaha yüksek ve olumludur. Öğretmenlerden oluşan katılımcılardan erkekler ve yöneticikonumunda olanlar okullarına yönelik daha olumlu bir iç imaj algısına sahiptir. Okullaröğretmen sayısı bakımından kalabalıklaştıkça öğretmenlerin okullarına yönelik iç imaj algılarıolumsuz olmaktadır. Öğretmenlerin iç imaj alt boyutlarında sahip oldukları görece en düşükalgı okullarındaki eğitimin kalitesine ilişkin imaj boyutundadır. Eğitim kalitesine yönelik imajbakımından Anadolu-Fen liselerinde görev yapmakta olan öğretmenler, meslek liselerindeçalışan öğretmenlerden daha olumlu bir algıya sahiptirler.Öğretmenler okullarına yönelik orta düzeyde bağlılık geliştirmişlerdir. Meslekliselerinde görev yapmakta olan katılımcıların uyum bağlılık düzeyleri Fen ve Anadoluliselerinde görev yapmakta olan katılımcıların uyum bağlılık düzeylerinden daha yüksektir.Uyum bağlılığı dışındaki gerek bağlılık toplam gerekse özdeşleşme ve içselleştirme altboyutlarında ise durum tam tersidir. Erkek katılımcıların örgütsel bağlılık düzeyleri kadınkatılımcılara, benzer biçimde yönetici olan katılımcıların da öğretmen katılımcılara göreörgütsel bağlılık düzeyleri oldukça yüksektir. Okulların öğretmen sayısı azaldıkçaöğretmenlerin okullarına ilişkin bağlılık düzeyleri yükselmektedir.Öğretmenlerin görüşlerine göre, liselere ilişkin örgütsel iç imaj algı düzeyi ile örgütselbağlılık düzeyleri arasında orta düzeyde, anlamlı ve pozitif bir ilişki mevcuttur. Katılımcılarınokullarına yönelik iç imaj algı düzeyinin artması, okullarına yönelik geliştirdikleri örgütselbağlılık düzeylerini artırmaktadır. Öğretmenlerin iç imaj algısının olumlu yönde artması,öğretmenlerin uyum bağlılıklarını düşük düzeyde de olsa azaltmaktadır.Anahtar Kelimeler: Örgütsel imaj, Örgütsel iç imaj, örgütsel bağlılık The aim of this research is to determine the internal image perception, organizationalcommitment levels and the relationship between them according to the opinions of teachersworking in high schools. The research is based on the relational search model. The populationof the study is the teachers working in high school in Nevşehir province. Sampling was notcarried out and 333 teachers were reached.In this study, `The Scale of Organizational Internal Image Perception` which wasdeveloped by the researcher was used to determine the organizational internal imageperceptions of teachers working in high schools and also `Organizational Commitment Scale`which was developed by Balay (2000) to determine the level of organizational commitment.The following findings were obtained in the research:According to the opinions of the participants, teachers have a high level of positiveimage perception towards their schools. The internal image perception developed by theteachers working in Fen and Anadolu High Schools for their schools is higher and positivethan the vocational high school employees. Among the participants, administrators and maleshave a more positive image perception towards their schools. As schools become morecrowded in terms of the number of teachers, teachers' perceptions of internal image towardstheir schools become negative. The relatively low perception of the teachers in the image sub-dimensions is the image dimension related to the quality of education in schools. Teachersworking in Anadolu-Fen High Schools have a more positive perception than the teachersworking in vocational high schools.Teachers developed a moderate commitment to their schools. The level of adaptationcommitment of the participants working in vocational high schools is higher than the level ofadaptation commitment of the participants working in Fen and Anadolu high schools. Thesituation is the opposite in terms of both total commitment and identification and recruitmentsub-dimensions, other than adaptation commitment. The level of organizational commitmentof male participants is very close to female participants, while the participants who aresimilarly managers are quite close to the teacher participants. As the number of teachers inschools decreases, organizational commitment levels of teachers increase.According to the teachers' opinions, there is a moderate positive relationship betweenorganizational internal image perception and organizational commitment levels of highschools. Increasing the level of internal image perception of the participants towards theirschools increases their organizational commitment levels. Increasing the perception ofteachers 'internal image positively reduces teachers' commitment to harmony, albeit at a lowlevel.Key words: Organizational image, Organizational internal image, organizational commitment
Collections