Development of the tolerance scale: A study of validity and reliability
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma geçerli ve güvenilir bir öğretmen tolerans ölçeği geliştirmeyi amaçlamıştır. Ölçeğin gelişim aşamasında uzman akademisyenlerin görüşlerine göre 45 maddeden oluşan ölçek 32 maddeye düşürülmüştür. 32 maddeden oluşan bir ölçek formu hazırlanmış ve bu ölçek 654 öğretmene beş puanlık Liker türünde uygulanmıştır. Ölçeğin geliştirilme döneminden sonra ölçek üzerinde faktör analizi yapılmış, ölçek madde ve boyutlarına ilişkin çalışma yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi, 32 maddeden oluşan ölçeğe uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizinden sonra 17 madde içeren 3 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Bu faktörler (cehalet), (bağışlayıcı) ve (saygı ve merhamet) olarak adlandırılır.Ayrıca öğretmenlerin tolerans ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için Bern Bach alfa güvenirlik katsayısı hesaplanmış ve 0,840 olarak hesaplanmıştır. Gelişme geçerliliği kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçek 17 madde ölçeğine düşürülmüştür. Veri yapısının uygun olup olmadığını kontrol etmek için, KMO ve Barlett test yöntemlerinden yararlanılarak faktör analizi kullanılmıştır. KMO testinin değeri 0,878, Bartlett testi 233,160 olarak belirlenmiştir (p <0, 05).Kişisel bilgi formu için Duhok ilinde çalışan 654 öğretmene Öğretmen Hoşgörü Ölçeğinden oluşan bir anket uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin değerlendirilmesinde öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerini belirlemek için yüzde ve frekans istatistikleri kullanılmış, toleransı belirlemek için ortalama ve standart sapma istatistikleri kullanılmıştır. Öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerine göre, öğretmen toleransını belirlemek için t testi, Tek Yönlü ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin toleransı istatistiksel olarak olumlu ve iyi bulundu. Ayrıca, hoşgörü ve öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerine göre farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Kız öğretmenlerin tolerans ölçeği puanı (x ̅ = 48,59); SD =9,77), erkek öğretmenlerin hoşgörü puanından biraz daha fazlaydı (x ̅ = 46,30); SD =9,78). Ve yaşlarına göre kontrol alt boyutunda farklılık vardı ve 20-30 yaş aralığında ve 51+ yaş aralığında anlamlı bir fark bulundu. Buna göre 20-30 yaş grubundakilerin tolerans kontrol alt boyutunun (x = 49.22) ortalama puanının 51 + yaş grubundakilerden (x = 45.43) daha yüksek olduğu bulundu. Ayrıca, diğer yaş kategorileri arasında fark olup olmadigina bakildiginda , 31-40 yaş aralığında ve 51 yaş ve üstü arasında anlamlı bir fark bulunmustur.Anahtar SözcüklerHoşgörü, Eğitim, Öğretmenler, ölçek geliştirme This study aimed to develop a valid and reliable teacher's tolerance scale. During the development phase of the scale, the scale with 45 items was reduced to 32 items according to the view of expert academicians. A scale form of 32 items was prepared and this scale with the type of five-point Liker was applied to 654 teachers. After the period of developing the scale, factor analysis has been done on the scale and the study related to the scale items and dimensions has been done. The exploratory factor analysis was applied to the scale containing 32 items. After exploratory factor analysis, a structure with 3 factors containing 17 items was obtained. These factors are named (ignorance), (forgiving), and (respect and mercy (.Moreover, for the validity and reliability studies of teachers tolerance scale, Bern Bach alpha reliability coefficient was calculated and, it was calculated as 0,840. Within the scope of the development validity, as a result of the exploratory and confirmatory factor analysis, the scale has been decreased to the 17 items scale. To check whether the data structure is appropriate or not, the factor analysis has been used by benefiting from KMO and Barlett test methods. The value of KMO test has been established as 0,878 and the Bartlett test has been founded as 2335,160 (p<0, 05).For personal information form, a Questionnaire consisting of Teachers tolerance Scale was applied to 654 teachers working in the Duhok province. In the evaluation of the data obtained from the questionnaires, percentage and frequency statistics were used to determine the descriptive characteristics of teachers, and average and standard deviation statistics were used to determine tolerance. According to the descriptive characteristics of the teachers, t-test and One-Way ANOVA tests were used to determine a teacher's tolerance. As a result of the research, it was found that the tolerance of the teachers is statistically positive and good. In addition, it was determined that there were differences in tolerance and according to the descriptive characteristics of teachers. The female teachers tolerance scale score (x ̅=48, 59); SD= 9.77) was little more than the male teachers' tolerance score (x ̅=46, 30); SD= 9.78). And according to their ages, there were differences in the control sub-dimension, and a significant difference was found between the age range of 20-30 and between the age range of 51 and over. Accordingly, it was found that the mean score of the tolerance control subscale (x= 49.22) of those aged 20-30 was higher than that of those aged 51 and over (x= 45.43). Also, when checking whether there was a significant difference in other age ranges, significant difference was found between the age range of 31-40 and the age range of 51and over.Key WordsTolerance, Education, Teachers, scale development
Collections