ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN (ÖZEL-KAMU) FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYLERİNİN, VÜCUT KOMPOZİSYONLARININ VE YAŞAM BİÇİMLERİNİN İNCELENMESİ.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZ UÇAK, Zeynep. Ortaokul Öğrencilerinin (özel-kamu) Fiziksel Aktivite Düzeylerinin, Vücut Kompozisyonlarının ve Yaşam Biçimlerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Van, 2020.Bu araştırma özel okul ve devlet okullarında okuyan ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerini, vücut kompozisyonlarını ve yaşam biçimlerini incelemek aynı zamanda karşılaştırılmalı bir çalışma ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Bitlis'in Tatvan ilçesine bağlı Cumhuriyet Devlet Ortaokulundan 60 kız, 62 erkek, Özel Okyanus Koleji Ortaokulundan 59 kız, 56 erkek olmak üzere toplam 237 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında Pender ve ark. Tarafından geliştirilen ve güvenirlik, geçerliliği yapılan Adolesan Yaşam Biçimi anketi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin fiziksel aktiviteleri günlük adımsayar (pedometre) ile ölçülmesi yöntemi uygulanmıştır. Vücut kompozisyonlarını belirlemek amacıyla bioelektirik impedans aletiyle yağ oranları ölçülmüştür, boy ve kilo ölçümlerinden yararlanılarak vücut kitle indeksi (kg/m2) hesaplanmıştır. Öğrencilerden pedometreyi boyunlarına asarak elbiselerinin içinde tutmaları istenmiştir. Pedometrelerin banyo ve yüzme dışında öğrencilerin uyanık olduğu tüm saatlerde takılı kalması gerektiği belirtilmiştir. Pedometrelerin takılı kalma süreleri haftanın yedi günüdür. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Normallik sınaması için Kolmogorov Smirnov testi yapıldı, normal dağılım gösteren veriler için ikili karşılaştırmalarda bağımsız t-testi ikiden fazla değişkenin karşılaştırıldığı durumlarda tek yönlü ANOVA testi, Parametrik olmayan değişkenleri için ikili karşılaştırmalarda Mann- Whitney U testi, ikiden fazla değişkenin karşılaştırılması için Kruskal – Wallis testi kullanıldı. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi (p<0.05) olarak belirlenmiştir. Okullara göre kız öğrencilerin haftalık adım ve hafta içi adımlarında istatistiksel anlamda farklılık bulunurken hafta sonu adımlarında farklılık bulunamamıştır. Erkek öğrencilerin gittikleri okullara göre haftalık adım, hafta içi adım ve hafta sonu adımlarında anlamlı farklılık bulunamamıştır(p>0,05). Adolesan Yaşam Biçimi alt boyutları incelendiğinde kız öğrencilerin gittikleri okullara göre alt boyutlar arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. 8. Sınıf erkek öğrencilerin gittikleri okullara göre fiziksel aktivite alt boyutunda farklılık bulurken diğer boyutlar arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır.Anahtar sözcükler: fiziksel aktivite, pedometre, asolesan, sağlıklı yaşam, vücut kompozisyonu. ABSTRACTUÇAK, Zeynep. Investigation of Physical Activity Levels, Body Compositions and Lifestyles of Secondary School Students (private-public), Master Thesis, Van, 2020.This research was conducted to examine the physical activity levels, body composition and lifestyle of secondary school students studying in private and public schools, as well as to present a comparative study. The universe of the study consists of a total of 237 secondary school students, including 60 girls, 62 boys from Cumhuriyet State Secondary School, Tatvan district of Bitlis, 59 girls and 56 boys from Private Ocean College Secondary School. Pender et al. The Adolescent Life Style questionnaire developed by reliability and validity was used. The method of measuring students' physical activities with a daily pedometer (pedometer) was applied. In order to determine body compositions, fat ratios were measured with a bioelectric impedance device, and body mass index (kg / m2) was calculated by using height and weight measurements. Students were asked to hang the pedometer on their necks and keep it in their clothes. It was stated that the pedometers should be worn at all hours when students are awake, except for bathing and swimming. Pedometers stuck times are seven days a week. SPSS package program was used to analyze the data. Kolmogorov Smirnov test was used for normality testing, independent t-test for binary comparisons for data with normal distribution, one-way ANOVA test in cases where more than two variables were compared, Mann-Whitney U test for comparison of more than two variables, Kruskal - Wallis test for comparison of more than two variables It was used. In this study, the level of significance was determined as (p <0.05). According to schools, there was a statistically difference in the weekly and weekly steps of female students, but no difference was observed in the weekend steps. No significant difference was found in weekly step, weekday and weekend steps according to the schools of male students (p> 0.05). When the adolescent life style sub-dimensions were examined, no significant difference was found between the sub-dimensions of the female students according to their schools. While 8th grade male students found a difference in the physical activity sub-dimension according to the schools they attended, no significant difference was found between the other dimensions.Keywords: physical activity, pedometer, asolescent, healthy life, body composition.
Collections