Güzel Sanatlar Liseleri Piyano Eğitiminde Aksak Ritimlerin Kullanımı ve Başlangıç Düzeyi Aksak Ritimli Etüt Ve Alıştırma Önerileri : Van İli Örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yüksek lisans tezi olarak hazırlanan bu çalışmada, Türkiye'deki Güzel Sanatlar Liseleri piyano eğitiminde kullanılmak üzere başlangıç düzeyi aksak ritimli etüt ve alıştırmalar yazılmış ve piyano eğitimcilerinin görüşlerine sunulmuştur. Piyano, müzik eğitimi veren bütün kurumlarda ortak çalgı olarak öğretilmekte ayrıca müzik teorisi, armoni gibi derslerde de kullanılmaktadır. Bu çalışmada Güzel Sanatlar Liseleri piyano kitaplarında aksak ritimlerin kullanımı incelenmiştir. Aksak ritimler, çağdaş çok sesli Türk müziği bestecileri tarafından da kullanılan Türk müziğinin en karakteristik özelliklerinden birisidir. Birçok besteci aksak ritimleri yazdıkları eserleriyle repertuvara kazandırmışlardır. Bu konuda araştırmacı özellikle başlangıç seviyesinde aksak ritimde eser ve etüt sayısının azlığını fark ederek Türk müziğinde önemli bir yere sahip olan aksak ritimler üzerine bir çalışma disiplini oluşturmaya çalışmıştır. Aksak ritimlerin öğretilmesini kolaylaştıracak etüt ve eserlerin yazılması amacıyla, buna yönelik ön çalışma egzersizleri ve etütler hazırlanmıştır. Bu etütler Van Tuşba Güzel Sanatlar Lisesinde görev yapan dört piyano öğretmenin görüşlerine sunulmuştur. Öğretmenlerin önerileri doğrultusunda, bu etütlere öncü olacak en temel düzeyde alıştırmalar yazılmıştır. Araştırmacı tarafından alıştırmalar, çeşitli ritmik kombinasyonlar kullanılarak çeşitlendirilmiş ve öğretmenlerin görüşlerine sunulmuştur.Elde edilen veriler sonucunda, eğitimciler hem öğrencilikleri sırasında hem de öğrencileri ile çalışırken düzeylerine uygun aksak ritimli eser ve etüt bulmakta sıkıntı yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca aksak ritimli etüt veya eserler çalışılırken zorlandıkları bazı noktalar olduğunu ve bu noktalara yönelik etüt ve alıştırmaların gerekli olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca, Güzel Sanatlar Liseleri piyano ders kitaplarında aksak ritimli eser ve etütleri, sayı ve içerik olarak yeterli bulmadıklarını belirtmişlerdir. Eğitimciler, bu tezin konusu olan ve araştırmacı tarafından piyano için yazılan etüt ve alıştırmaların başlangıç seviyesinde, teknik olarak ve kullanılabilirlik açısından uygun olduğu konusunda görüş bildirmişlerdir. In this study which is prepared as a master's thesis, the beginner level aksak (limping) rhythm etudes and exercises have been written for the purpose of using in piano trainings in Fine Arts Schools in Turkey. Piano has been taught as a common instrument in all institutions which give music education, and it is also used in lessons such as music theory and harmony. In this research the usage of aksak (limping) rhythms in the piano books of Fine Arts Schools have been analyzed. Aksak (limping) rhythms are one of the most characteristic features of Turkish Music which are used by contemporary polyphonic Turkish music composers. Many composers have contributed to the repertoire with their works written about aksak (limping) rhythms. Realizing the incompleteness of the beginner level of aksak (limping) rhythm works and etudes in particular, the researcher has tried to establish a studying discipline about aksak (limping) rhythms which have an important place in Turkish music. For the purpose of writing works and etudes which will make the teaching of aksak (limping) rhythms easier, prestudy exercises and etudes have been prepared. These etudes have been conferred with four piano teachers working in Van Tuşba Fine Arts School. In accordance with the suggestions taken from these teachers, pioneer exercises on the ground level have been written to these etudes. Exercises have been diversified by the researcher using different rhythmic combinations, and educators have been asked for their opinions. As a result of the obtained data, educators stated that both when they were a student and now as they study with their students, they have always suffered for finding proper works and etudes of aksak (limping) rhythms which suit their level. Additionally, they stated that there are some issues in dealing with aksak (limping) rhythms and that there is a necessity for etudes and works which are intended for these issues. They also mentioned that the number and content of etudes and exercises in the piano books of Fine Arts Schools are not sufficient. Educators expressed their view that the etudes and exercises written by the researcher for piano, which are the subject of this thesis, are in the beginner level and they are appropriate in terms of technic and use.
Collections