المقارنة بين الفقه الاسلامي والقوانين الوضعية في الجرائم وحججها القضائية
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
AraĢtırmamızda, Ġslâm hukuku ile günümüz hukuku kaynaklar, ceza hukuk vekazaî deliller açısından karĢılaĢtırılması yapılmıĢtır. Birinci bölümde geçmiĢmilletlerin inanç ve hukuklarına değinilmiĢtir.Tarih ve Kur‟ân-ı Kerîm perspektifindeSümerler, Babiller, Asurlular, Yunanlılar, Romalılar, Eski Mısırlılar ve Câhiliyedöneminde yaĢamıĢ olanların hukuklarının ele alındığı bu bölüm Ġslâm hukukununortaya çıkma sürecinin anlatılmasıyla sonlandırılmıĢtır.Ġkinci bölümde de Ġslâm hukuku ve günümüz hukukunun kaynaklarıincelenmiĢtir. Ġslâm hukukunun kaynaklarına öncelik verilerek bu kaynakların aslî(birincil) ve fer„î (ikincil) Ģeklinde ikili ayırımı üzerinde durulmuĢtur. Aslîkaynakların sırasıyla Kur‟ân, sünnet, icmâ ve kıyastan ibaret olduğu vurgulandıktansonra Kur‟ân lafzının delâlet açısından kat„î ve zannî olarak ikiye ayrıldığı konusuele alınmıĢtır. Bu bölümde sünnetin Ġslâm hukukunun ikinci dayanağı olduğuözellikle de Kur‟ân‟ın sünnetle nesh edilebileceği meselesine etraflıca iĢlenmiĢtir.Ġcmâ ve kıyas dayanaklarının da ele alındığı bu bölümdeyasama, örf, gelenekselilkeler ve adalet kurallarından ibaret olan vaz„î/beĢeri hukuk (ilgili ve yetkililertarafından oluĢturulmuĢ hukuk kurallarına) da yer verilerek bir karĢılaĢtırmayagidilmiĢtir.Üç ayrı baĢlık altında ele alınan üçüncü bölümde ise genel bir Ģekilde suçkavramının Ġslâm hukuku ve beĢerî hukuk boyutu incelenmiĢtir. Hadd cezalarınınanlatıldığı birinci baĢlığın altında gerek Ġslâm hukuku gerekse beĢeri hukuk bazındahaddin tanımı, çeĢitleri ve boyutları ele alınmıĢtır. Sonrasında ilgili alandakisöylemlerin bir arada toplanılabilmesi hasebiyle Malikilerin görüĢüne öncelikverilerek yedi tane suç unsuru sırasıyla incelenmiĢtir. Zina suçu, zina suçununtespitine yönelik deliller, Ġslâm ve beĢeri hukuka göre cezası karĢılaĢtırmalı birĢekilde aktarıldıktan sonra fıkhî mezheplerin yaklaĢımları ile günümüz hukukununöngörüleri bağlamında kazif, içki içme, hırsızlık,yol kesme, irtidâd (Ġslâm dinindençıkma), zülüm ve haksızlık suçları mukayeseli bir Ģekilde incelenip değerlendirmeyetabî tutulmuĢtur.Üçüncü bölümün ikinci baĢlığı altında kısas ve diyet gerektiren suçlaradeğinilerek `katl` yani öldürme fiili ve fıkıh kitaplarında yer alan tüm benzerieylemler tanıtılmıĢtır. Katl fiilinin üç çeĢidinin irdelendiği bu baĢlıkta her bir çeĢidiiki hukuk açısından mukayeseli olarak değerlendirilmiĢtir. Ayrıca varis olma vevasiyet etme durumlarına da değinilmiĢtir.Üçüncü bölümün üçüncü baĢlığında ise ta„zîr gerektiren suçlar incelenmiĢta„zîrin ne olduğu, meĢruiyeti, çeĢitleri ve yargıdan sorumlu en üst kimlikli hâkimin,hakkında herhangi bir nassın olmadığı suçlarda yetkisini kullanarak uygun bir cezaverebileceği konusu üzerinde durulmuĢtur.Dördüncü bölümde ispat konusu Ġslâm hukuk ve beĢeri hukuk açısındanincelenmiĢtir. Ġspat yollarından biri olan ikrar (itiraf) dan baĢlanarak tanımı,meĢruiyeti, Ģartları, rükünleri ve ilgili hükümler mukayeseli bir Ģekilde ele alınmıĢtır.Daha sonra Ģahitlik, tanıklığın reddi, yeminin reddi, yazı, parmak vs. izi, ip uçlar,yemin, hâkimin bilgisi, tanık ve bilir kiĢi raporları gibi diğer ispat delilleri detaylı birĢekilde ele alınmıĢtır. Bu bağlamda modern yöntemler olarak anestezi, hipnotize,yalan makinesi, eğitimli köpekler ve DNA‟nın ispattaki rolü üzerinde de ayrıcadurulmuĢtur.Gâib (kaybolmuĢ-kendisinden haber alınamayan) kiĢinin Ġslâm ve beĢeri hukukagöre konumunun irdelendiği beĢinci bölümde gâibin tanımı, gâib sayılma süresi,gâible ilgili ilahi ve beĢerî hükümler mukayese edilmiĢtir. ÇalıĢmamızın sonundaaraĢtırmamızdan elde ettiğimiz sonuçlar özetlenerek araĢtırma sonlandırılmıĢtır. Our research was restricted to `Comparing Islamic jurisprudence (Fiqh) withpositive laws on the side, crimes, judicial arguments and other matters`, where wementioned the situation of the former nations. In the legislation of heaven, thepositive law of beliefs and judgment, the positivist laws of Sumerians andBabylonians, the Assyrians, the Romans, the ancient Egyptians, the pre-Islamic eraand the historical development, the principles of Islamic jurisprudence and itsevolution.We then have moved on to mention sources of Islamic jurisprudence andpositivist law and we have started with sources of jurisprudence (Fiqh). There aretwo sources, and we have focused on the basic sources, namely, the (Qur'an), and theorigin of the sources. And the second source: ( Sunah) and its four law delete Quranby (Sunah) .then have moved to third & fourth: (consensus) and (measurement) andthen stated in the sources of positive law in the legislation, and principles of lawand positive law and the rules of justice. Ten comparisons among them.Then we have moved to third Section. Mention the concept of crimes in theShariah: (Islamic Law) and law, and we have defined the crime and its Sections,starting from the crimes of the boundary, its types, the basically in the Shariah andLaw.And we took the crimes to say the Maalikis that it is seven and the same forall of the words, so we talked about the crime of adultery, evidence of its provenanceand punishment in Sharia and law, comparison between them, and then the crime oflibel, drinking Alcohol crime, theft, the crime of banditry and the crime of apostasy,And the crime of tyranny, all with the doctrinal doctrine of the laws of the situationand comparison between each part of the particles. second in the crimes ofretribution and religion, we know the killings and formulas contained in the books ofjurists as a whole and divided the killing into three sections of the laws of the statusof each section and then compared originally alternative penalties and subject tosuccession and guardianship and the sequence of laws for each section.The third rank in the crimes of Discipline is known Discipline and legitimacyand sections and the Imam or a ruler can create and criminalize and prepare some ofthe penalties not stipulated.Then we have moved to the fourth chapter in the means of proof in theIslamic jurisprudence and positive law, they are varied and varied, starting with therecognition and knowledge and conditions and its pillars and ruling all this in the lawand law and a comparison between them. Then we listed the testimony, the denial,the right of return, the writing, the evidence, the censure, the inspection, theexperience and all that with reference to the legal formulas, if found with thecomparison between them.Then we have specified the fifth chapter to the rule of the absent in theIslamic jurisprudence and positive law, so we knew the absent, and determine thedistance of absence, and judgment on the absent. In the rights of God and the rightsof slaves, and then judged in the law statusFinally, the conclusion has been included in the most important findings andrecommendations.
Collections