İhyâu `Ulûmi`d-din eserinde bireysel ahlak eğitimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Birçok yetenekle dünyaya gelen insanın yaşadığı toplumsal hayatta mutlu olabilmesi için birlikte yaşadığı insanlarla olumlu ilişkiler gerçekleştirmesi gerekir. Ahlak, bireyler arasındaki bu ilişkileri ayakta tutan önemli temel noktalardan biridir. Zira ahlaki özellikleri taşıyan bireyler Allah'la, kendileriyle ve diğer insanlarla olumlu ilişkiler gerçekleştirme sorumluluğu taşıdıklarından ahlaki davranışlar sergilerler. Ahlaki değerlerin bulunmadığı bir sosyal yapıda ise bozulmalar ve çöküntüler meydana gelir. Bu sebeple birey ve toplumun varlığını mutluluk üzere devam ettirebilmesinde ahlak önemli bir yere sahiptir. Gazâlî'nin de yaşadığı dönemdeki toplumun, bireysel ve toplumsal ahlaki problemlerinin çözümü için kaleme aldığı İhyâu 'Ulûmi'd-Din eseri ahlakın önemini bir kez daha ortaya koymaktadır. Bu çalışmanın temel amacı ise ahlaki değer kaybının yaşandığı günümüzde, Gazâlî'nin İhyâ'u 'Ulûmi'd-Din isimli eserinden hareketle bireylerin manevi değerlerini yeniden kazanmalarına destek olmaktır. Bu amaç doğrultusunda yapılan araştırmada kendisine, çevresine ve Allah'a karşı sorumluluklarını bilen, kötü davranışlardan kurtulan ve ahlaki değerleri kazanmayı öğrenen bireylerin yetişmesi için çözüm önerileri sunulmaktadır. Çalışmada bireysel ahlak eğitimi kapsamında nitel araştırma yönteminde yer alan içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bu kapsamda Gazâlî'nin İhyâ'u 'Ulûmi'd-Din isimli eseri merkeze alınmış, çalışmaya temel oluşturması açısından diğer kaynaklardan da faydalanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda bireysel ahlak eğitimi çerçevesinde Gazâlî'nin görüşlerinin modern eğitim yöntemleriyle genel olarak örtüştüğü görülmüştür. Yine Gazâlî'nin görüşleri etrafında bireyin olumsuz davranışlardan kurtulup dini ve ahlaki erdemleri elde etmesi için çeşitli yöntemler ve pratik çözüm önerileri sunulmuştur. Çalışmada sunulan çözümlerin günümüzde bireylerin başta zararlı alışkanlıklar olmak üzere, kötü davranışlardan kurtulma noktasında din eğitimi sahasına katkıda bulunarak toplumsal düzeyde sorumlu ve bilinçli bireylerin yetişmesine fayda sağlayabileceği düşünülmektedir. In order to be happy in social life of the people who are born with many talents, they need to establish possitive relations with people who they live together with. Morality is one of important points that maintain the relationship between individuals. Because individuals with moral characteristics have respansibility to make positive relationship with Allah, their own and other people, they exhibit moral behaviors. In a social envinonment without moral values, deterioration and depressions occur. So, morality has an important role in maintaining the existence of in the individual and society happily. The work called Ihyau Ulumid- Din he wrote for solution of individual and social moral problems of the society in which Ghazali lived also reveals the importance of morality again. The main purpose of this study is to support individuals to regain their spiritual values based on the work called Ihyau Ulumid- Din of Ghazali in this time of moral devalvation. For this purpose, solution suggestions are offered to raise individuals who know their responsibilities toward Allah, get rid of bad behaviors and learn to gain moral valves in our research. In this respect, content analysis technique which is included in qualitative research method has been used within the scope of individual moral education. From this point, Ghazali's work named Ihyau Ulumid Din is fowsed and other sources have also been used as a basis for the study in individual ethics education.As a result of our research, it is seen that ideas of Ghazali on the subject of individual morality generally correspand to the modern educational method. A variety of methods and practical solutions are offered to obtain religious and moral virtues to get rid of negative behaviors around Ghazali's ideas. The solutions presented in this study are contributed to get rid of bad behaviors, especially harmful habits of individuals, we think that these solutions have contributed to the emergence of concious and responsible individuals at the social level.
Collections