المعـارف في سورة المؤمنون دراسة نحوية تطبيقية
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Mü'minun suresindeki ma'rifeleri pratik ve nahivsel açıdan ele alan bu araştırma, önsöz, üç bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır.Birinci bölüm iki konuyu ele almaktadır. İlk konu, marife (belirli) ve nekra (belirsiz) kavramlarının sözlük ve terim anlamlarını içermektedir. Ayrıca bu iki kavramın, temel Arap dil ve gramer kaynaklarındaki karşılıklarını ve ikisi arasındaki farkları ihtiva etmektedir. Şöyle ki, bu iki kavram da muayyeni/belirliyi ifade eder. Ancak nekra zatı itibari ile muayyeni ifade ederken marife, muayyen olması itibari ile belirli olanı ifade etmektedir. Dolayısıyla bu bölümde marife/nekra kavramları ve temel yapıları ele alınmıştır. Bu bölümde mü'minun suresine dair genel bir değerlendirme de sunulmuştur. Burada da surenin isimlendirilme sebebi ve surenin fazileti gibi birkaç konu ele alınmaktadır. Surenin bu isimle isimlendirilmesinin iki nedeni bulunmaktadır: Birincisi, surenin mü'minlerin yedi niteliklerini sıralamakla başlaması. İkincisi ise surenin başında bulunan `mü'minun` kelimesini içirmesinden dolayı olduğudur. Surenin, faziletine dair hadisler ve kimi görüşler bu bağlamda değerlendirilmiştir. Diğer bir konuda ise surenin amaçlarından bahsettik. Surenin birçok amaç ve hedefi bulunmaktadır. Bunlardan en önemlilerinden biri, mü'minlerin niteliklerini zikretmektir. İkinci bölüm ise araştırmanın nahivsel tarafını oluşturmaktadır. Bu bölüm, marife-i mübhem ve marife-i gayr-i mübhem olmak üzere iki kısımdan ve her kısımda kendi içerisinde dört konudan oluşmaktadır. Bunlar: marife-i mübhem. Zati ile manasının sınırlandırılmadığı marifedir. Bunun da dört konusu bulunmaktadır. Bunlar:-Zamir: Muhatap, gaib veya mutekellime işaret eden isimdir. Temel olarak `bariz` ve `müstetir` olmak üzere iki bölüme ayrılmaktadır. Bariz zamirler de merfu muttasıl, mansub muttasıl, mecrur muttasıl, merfu munfasıl, mansub munfasıl gibi kısımlara ayrılmaktadır. Müstetir zamirler ise vacip müstetir ve caiz müstetir olmak üzere iki kısma ayrılmaktadır. Basralıların, haber ve sıfat ayırımını yapmak üzere `Fasıl zamiri` olarak isimlendirdikleri ve i'rapta mahalli olmayan bir zamir çeşidi daha bulunmaktadır. Ancak bu konu Basralılar ile Küfeiler arasında tartışmalara neden olmuştur. Biz bu konuda Basralıların görüşünü tercih ettiğimizden sadece onların görüşlerini alıp Küfelilerin görüşlerini burada zikretme ihtiyacı duymadık. Zamirlerden, ta'zim amacıyla isim veya fiil cümlesinden önce gelen ve cümlenin kendisine haber olup onu açıkladığı `Zamir-u şan` olarak bilinen bir zamir türü daha vardır. -İsm-i mevsul: kendisinden sonra gelen cümleyle anlamlı bir bütün oluşturan isimlerdir. İki gruba ayrılmaktadır. Harfi mevsuller ki bunun meariflerle bir alakası yoktur. Ancak konumuz olan ism-i mevsullerle olan ilişkilerinden dolayı onlardan bahsedilmiştir. Bunlar mevsullerin ikinci kısmıdır. Genel ve özel olmak üzere iki çeşidi bulunmaktadır. Her iki çeşidin de lafızları vardır ve onlardan bahsedilecektir. -İsm-i işaret, kendisine işaret edilmek suretiyle tayin edilendir. İki kısma ayrılır: Birincisi sayı ve cinsiyet açısından ikincisi ise yakınlık ve uzaklık açısından ele alınandır.-Önceki mübhematlara izafe edilenler. Marife bir kelimeye izafe edilen başka bir kelime bu izafetten ötürü o da marife olduğundan bunlar da mübhem marifelerden sayılırlar. Marifeye izafet edilen kelime bu izafetten ötürü marifelik kazanır. O da izafet olunan kelime kadar marife olur. Zamire izafet, izafet edileni zamirleştirmez ancak onu marifeleştirir. İkinci konu: Marife-i gayri mübhem: Manaları zatıyla sınırlandırılmış marifelerdir. Bunun da dört konusu bulunmaktadır. Bunlar:-Alem, müsemmanın herhangi bir karine olmaksızın mutlak olarak tayin edildiği isimlerdir. Farklı açılardan birçok kısma ayrılmaktadır. Mananın şahsi olup olmaması açısından iki kısma ayrılmaktadır. Alem-i şahs ve alem-i cins. Lafız açısından müfred ve mürekkep olarak ikiye ayrılmaktadır. Konuluş açısından isim, lakap ve künye olarak kısımlara ayrılır. Literatürde menkul ve mürtecil olarak bölümlere ayrılmaktadır.-`ال` takısı (harf-i târif) ile marife olanlar: `ال` takısı (harf-i târif) başına geldiği her nekra kelimeyi marifeleştirir. İki ana kısma ayrılır. Birincisi `Ahdiye` ki bu da üç kısımdır: Zikrî, zihnî ve hudurî. İkincisi `Cinsiye`. Bunun da iki kısmı vardır. Beyan-ı hakiki ve istiğrakiye.-Bu ikisinden birine izafe edilenler. Marifelerle ilgili konu burada bitmektedir ancak önceki anlatılanlara ek olarak âlem ve ال takısı (harf-i târif) ile marife olan kelimelere izafe olmuş kelimeler tıpkı bunlar gibi marife olurlar ve marifelikte bunların bulunduğu seviyeye gelirler.-Nidada nekra-i maksude (Kast edilen belirsiz): En sahih görüşe göre marifenin çeşitlerinden biri olarak kabul edilir. Marifeliği kasıt ve yönelme ile sağlanır.Üçüncü bölüm, surede geçen ve konumuzla alakalı olan ayetlerin tatbiki yönünü oluşturmaktadır. Önceki bölümlerde yaptığımız gibi bu bölümü de kısımlara ayırdık. Bu bölümde ayetlerde geçen tüm marifeleri ve çeşitlerini belirleyip iraba dair bazı delilleri ve bu delillerin tefsirlerini ele aldık. Kalan şevahitler de ayet metinleri, ayet numarası ile birlikte tablolara konuldu. Surede marife çeşitlerinden en fazla zikri geçen, zamirlerdir. Tüm çeşitleriyle zikri geçen zamirlerin sayısı 472'dir. Surede tüm çeşitleriyle geçen ism-i mevsul sayısı 39, ism-i işaretler 16, üç çeşidi ile mübhematlara izafe edilenler 94, zamire izafe edilenler 90, ism-i mevsula izafe edilenler 1, ism-i işaretlere izafe edilenler ise 3'tür. Zikredilen âlem sayısı 21, أل (harf-i târif) ile marife olanların sayısı 84'tür. Mübhem olmayan iki marifeden birine izafe edilenlerin sayısı 16, âleme izafe edilenlerin sayısı 4 ve أل (harf-i târif) ile marife olmuş isme izafe edilenlerin sayısı 12'dir. Nidadaki zikredilen nekra-i maksudenin sayısı ise 1'dir. This study deals with ` the definite articles in Surah Al-Mu'minun` on both the grammatical and the applied levels. It consists of an introduction, three chapters, and a conclusion.The first chapter consists of two sections. The first topic deals with the concept of definite and indefinite article in the language and in the terminology, and their meaning in the books of the language and the books of grammar, and the difference between them both indicate a certain, but the indefinite a certain in terms of itself, and definite in terms of particular. In the second section there is a general presentation of the Surah Al-Mu'minun. It includes several demands, including the reason for its name and its preference, and it was called for two reasons. The first is to open it with news about the seven descriptions of the believers. , And in another demand we mentioned about its purposes, it has many purposes of the most important mention of the qualities of believers, and in the last demand of this subject came to mention the number of verses and words and the occasion before.The second chapter, the grammatical aspect, divided this chapter into vague article, and article is not vague and both include four demands, which is as follows:The first topic: vague article, which is not defined in its own meaning, and has four demands, namely:-`Dhamir` pronoun: Which is put names to indicate a speaker, or addressed, or absent, and has two main sections: prominent, divided into a connected raised, Connected mounted, and connected to a sewer, and to the separate raised, and separated to a mounted, And the second section: hidden, divided into a hidden ought, and hidden permissible. And there is a kind of `dhamir` pronoun, the so-called `dhamir` pronoun of the separation of the Basrien to distinguish between the denomination and the news, and there is no place of expression, there is a difference between the Basrien and the Kufis, since the most likely of us is the view of the visually impaired, we only mentioned their opinion. There is another type of `dhamir` pronoun, which is the pronoun of the importance comes in the maximization before the nominal or actual sentence and the sentence is a news item about him and explained to him.-`Mawsul` The attached name: This is what is needed for the return or successor, which is two parts: a literal link has nothing to do with the definite articles but mentioned about the occasion between them and the attached names that is our subject, which is the second section of the attached, and have two types: text (specialist), Common (general), And there is words of both types and had been talked about them.-`isharah` The name of the sign: which is appointed by reference to it, and has two parts: First: what notes the singulars and reminders and their branches. Second: What is mentioned in the reference as proximity or far.-Added to one of the previous vagues: It is also a vague article because the add to the article acquires the definition of this addendum, and acquisition of the definition is only a purely addition, which is at the rank of what was added to the definition, but added to the `dhamir` conscience is not in the rank of `dhamir` conscience, In the rank of `alem` proper noun.The second topic: the non-vague knowledge, which is specific knowledge in itself, also has four demands:-`alam` proper noun: is the name that defines the name of an absolute without any reference, and has several sections on different considerations, as the diagnosis of the meaning and not diagnosed is divided into two parts: proper noun of the person, and genus, and as the word is also divided into two parts: singular, compound, and considering as the situation is divided into: Name, nickname, and surname, and considering as its originality in scientific and its originality is divided into two parts: the proper noun of movable, and improvised proper noun.-The identifier of `Al`: Each name of the indefinite preceded by `Al` defined by the definition, and has two main sections: First: `Al` Covenant, which are three sections: memory, mind, my presence, and the second: `Al` nationality, which are two sections: to show the truth , `Al` arrogance.-What is added to one of both them: was talking about the identifier in addition to the end of the previous section, added to `alam` proper noun and identifier of `Al` in the acquisition of the definition and grade is like other additions acquired from the addition and in rank.-The intent of the appeal: It is one of the types of definite articles on the most correct words, and the definition is intentional and receptive to others.The third chapter is the practical aspect through the enumeration of the Holy Quran related to our subject in the blessed Surah, and we have divided this chapter, such as the division of the previous section, but this chapter deals with the practical aspect - as we mentioned - we extracted all the definite articles of all types of texts verses, with some of evidence analysis, And the interpretation of that evidence, and put the rest of the evidence in tables containing the text of the verse and its number and article and its type and the analysis and illness of them, has been `dhamir` pronoun of all kinds four hundred and seventy-two times the most common definite articles in the surah, The `mawsul` attached name advented of both types 39 times, and `isharah` The name of the sign was mentioned 16 times, and the word was added to the three types of vagues 94 times, adding to the pronoun 90 times,to `mawsul` the attached name once, `isharah` the name of the sign 3 times, `alam` the proper noun was mentioned 21 times, The identifier of `Al` 84 times, and What is added to one of both them 16 times, added to ` alam` the proer noun 4 times, and added to the identifier `Al` 12 times, and the intended word was repeated in the call once.The conclusion includes the most important results that we have reached and research has been done and thank God the Lord of the Worlds
Collections