The internet of things technology impact on social media usage by university of Duhok students on collaborative learning in north of Iraq
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Nesnelerin interneti, günlük yaşantımızın bir çok noktasında dönüşüm prosedürüdür. Üniversitelerin geleceği, üniversitelerin ekonominin işe alımın geleceğinin değişen ihtiyaçlara nasıl adapte olduğuyla ilgilidir. Bu çalışma, işbirlikçi öğrenme öğrencileri üzerinde sosyal medya kullanımında nesnelerin internetini incelemiş ve işbirlikçi öğrenme öğrencileri arasında gelişen trendleri ve nesnelerin internetinin yükseköğretimlerde potansiyel gelecek etkilerini keşfetmistir. Bazı nesnelerin interneti yükseköğretimlerdeki zorluklar üzerinde çalısmaktadır. Verileri analiz etmek için Independent t-test, one-way ANOVA, the Mann-Whitney U and Kruskal Wallis kullanılmıştır. Toplam 200 anket soruları kuzey Irak'ta duhok üniversitesinin fakülte üyesi ve öğrencisi tarafından cevaplamakla elde edilmiştir. Bağımlı değişkenler; Nesnelerin İnternetinde (Nİ) genel bakış açıları, akademik yararları, sosyal yararları gibi çesitli boyutlar ve karşılık gelen cevaplarıdır. Bağımsız değişkenler ise, fakülte, akademik eğitim ve iş seviyesi gibi şeyleri içermektedir. Sonuçlarda çok büyük bir fark olmadığı gözlenmiştir. (p>0.05). Nesnelerin İnternetinin üniversite öğrencileri üzerindeki etkisinin tam olarak anlaşılması için bağımlı ve bağımsız değişkenlerle birlikte Kruskal Wallis ANOVA uygulanmıştır. Nİ öğrencileri ile İşbirlikçi öğrenme öğrencilerinin bakış açıları arasında tüm boyutlar göz önünde bulundurularak büyük bir fark bulunmaktadır. Bu çalışma, İşbirlikçi öğrenme öğrencilerinin Nİ kullanmasına sebep olan ve bunu etkileyen faktörleri incelemiştir. Bu sebeple, bu bölgede farkındalık artırma çalışmalarının fazlalaştırılması ve tüm fakültelerin bilgilendirilmesi gerektiği düşünülmektedir. The Internet of Things (IoT) is a transformation procedure in many aspects of our daily life. The universities future is about how the university adapts to the changing needs of future acquaintances, the future of employment and the economy. This study investigated Internet of Things technology impact on social media usage by university students on collaborative learning and explores emerging trends in social media on collaborative learning by students and explores the potential future impact of the Internet of Things and the Internet of Things in higher education. Independent t-test, one-way ANOVA, the Mann-Whitney U and Kruskal Wallis were used to analyze data. 200 questionnaires were obtained from students and faculty members at Duhok University in north of Iraq. The dependent variable is the various dimensions and their corresponding items such as; social benefits of using IoT (SB), psychological benefits of using IoT (PB), academic benefits of using IoT (AB) and general perception towards IoT (GP). The independent variable includes faculty, academic educational level and occupation. The result shows no statistically significant differences (p>0.05) existed on influence of Internet of Things technology impact on social media usage by university students on collaborative learning in SB, PB, AB and GP factors with respect to faculty of the students. Concerning the perceptions of students on IoT and collaborative learning on social media with respect to occupation, statistically significant differences existed amongst GP dimensions. This study has shown the various factors that cause students and faculties for usage of IoT on collaborative learning. Hence, there should be more awareness on usage of IoT on collaborative learning to all levels of faculties irrespective of their department or regions, and further work should be investigated this subject area.
Collections