Pozitif psikolojik sermayenin işveren marka oluşumu üzerindeki etkisi: Antalya`daki 5 yıldızlı oteller üzerine bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde, ekonomik, sosyal, siyasal, teknolojik değişim ve gelişmeler çalışanların üzerinde baskıyı artırmakta, bu da çalışanları psikolojik olarak olumsuz yönde etkilemektedir. İş hayatında tatminsizlik, mutsuzluk, tükenmişlik, sadakatsizlik, çatışma, stres, işten çıkarılma gibi negatif duygulanımları ortadan kaldırmak için insan kaynakları yönetimine önemli görevler düşmektedir. Diğer taraftan, insan kaynağına değer verme ve zayıf noktaları yerine güçlü yanlarının ortaya çıkarılması ve geliştirilmesini temel alan yaklaşım olan `pozitif psikolojik sermaye` ve `çalışılacak harika bir yer` olarak tanımlanan' `işveren markası` kavramları günümüz işletme literatüründe ve örgütsel davranış alanında önemli iki kavram olarak yerini almaktadır. Bu bağlamda işgörenlerin yaşamını daha anlamlı ve verimli kılacak, onların yeteneklerini, güçlü yönlerini ve potansiyellerini ortaya çıkaracak pozitif psikolojik sermayenin artırılmasının, işveren markası oluşumunu da olumlu yönde etkileyeceği düşünülmektedir. Örgütsel davranış alanında yapılan literatür araştırmalarında `işveren markası` ve `pozitif psikolojik` sermaye arasındaki ilişkiyi inceleyen çok fazla çalışmanın bulunmaması bu çalışmayı özgün kılmaktadır. Bu çalışmada turizm sektöründe konaklama işletmelerinin işveren markası oluşumları ve bu oluşumu etkilediği düşünülen pozitif psikolojik sermaye ile ilişkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla, çalışmanın örneklemi olan Antalya bölgesinde, 762 kişiden oluşan beş yıldızlı otel çalışanlarına yönelik araştırma yapılmıştır. Araştırma için gerekli veriler, anket yöntemiyle elde edilmiş ve 5'li Likert ölçeği kullanılmıştır. Antalya bölgesindeki otel çalışanlarına uygulanan anketten elde edilen verilerin analizleri SPSS 20 ve AMOS 21 programları kullanılarak yapılmıştır. Pozitif psikolojik sermaye ile işveren markası arasındaki ilişkiler korelasyon analizi ile nedensel ilişkiler ise regresyon analizi ile incelenmiştir. Yapılan bu araştırmanın sonucunda, işveren marka oluşumu üzerinde pozitif psikolojik sermaye bileşenlerinden öz yeterlik, iyimserlik ve umudun, işveren marka oluşumunu anlamlı şekilde etkilediği, sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda işveren olarak marka olmaya uğraşan otellerin yöneticileri tarafından çalışanların, pozitif psikolojik sermayelerini artırmaya önem vermelidirler. Today, economic, social, political, technological changes and developments increase the pressure on the employees, and this has negative effects on the employees psychologically. Human resources management takes on a great deal of work to remove the negative feelings like dissatisfaction, unhappiness, exhaustion, disloyalty, conflict, stress, dismissal in business life. On the other hand, the `employer brand` concepts which are defined as `positive psychological capital` and `great place to work` that are based on valuing human resources and developing the strengths rather than weak points, are two important concepts in today's business literature and in the field of organizational behaviour. In this context, it is thought that increasing the positive psychological capital which will make employees' life more meaningful and productive, which will highlight their talents, their strengths and potentials will also affect the formation of `employer brand` positively. There are not many studies that examine the relation between `employer brand` and `positive psychological capital` in the area of organizational behaviour, and this makes the study original. In this study, the relation between employer brand formation of hospitality managements in tourism sector and the positive psychological capital which is thought to affect this formation is examined. For this purpose, in Antalya region, which is the sample of the study, a research on the employees of five-star hotels, consisting of 762 people, was conducted. The data required for the research was obtained by survey method. Five-point likert scale was used. The data obtained from the questionnaire applied to hotel employees in Antalya region, was analysed by using SPSS 20 and AMOS 21 programs. The relation between positive psychological capital and employer brand was analysed by correlation analysis, and causal relationships were examined by regression analysis. As a result, it has been found out that self- efficacy, optimism and hope, which are positive psychological capital components, affect the employer brand formation significantly. Therefore, increasing the employees' positive psychological capital should be cared by the managers of the hotels that aim to form employer brand.
Collections