Show simple item record

dc.contributor.advisorAksoy, Ramazan
dc.contributor.authorKiyci, Şule
dc.date.accessioned2020-12-10T11:01:30Z
dc.date.available2020-12-10T11:01:30Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-07-02
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/254569
dc.description.abstractGünümüzde turistlerin istek ve beklentilerinin sürekli değişmekte olduğu gözlenmektedir. Turistlerin bu taleplerine cevap verebilecek otel işletmelerinde de rekabet her geçen gün artmaktadır. Çevresel şartların değiştiği bir ortamda otel işletmelerinin rekabet edebilmeleri, bu rekabeti sürdürebilmelerinin bir yolunun da yenilik faaliyetlerine dayandığı görülmektedir. Bu tez çalışmasın amacı, bireysel (tüketici/turist) yenilikçiliğin ve turistlerin algıladıkları riskin, yenilik algıları ile birlikte yenilikçi otel tercihlerine etkisi incelemektir. Bu amaçla, araştırma birçok kez turizm faaliyetinde bulunmuş, bu faaliyetleri esnasında otel işletmelerinde konaklama yapmış veya otel hizmetlerinden faydalanmış 666 turist üzerinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, faktör analizi, basit ve çok değişkenli regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Çalışmaya katılan cevaplayıcıların %4,2'si Yenilikçi, %33,8'i Öncü, %44,6'sı Sorgulayıcı, %15'i Kuşkucu ve %2,4'ü Gelenekçi kategorisinde yer aldığı görülmüştür. Yapılan analiz sonucunda; yenilikçi otel tercihini bireysel (tüketici/turist) yenilikçiliğin ve yenilik algısının; yenilik algısını bireysel (tüketici/turist) yenilikçiliğin ve bireysel (tüketici/turist) yenilikçiliği algılanan riskin etkilediği tespit edilmiştir. Bu sonuçlar çerçevesinde işletmelerin sektörde başarılı olabilmeleri için turist kategorilerine göre yeniliğe önem vermesi gerekmektedir.
dc.description.abstractToday it is observed that tourists' wishes and expectations have been continuously changing. The competition among the hotel businesses that can meet the expectations of tourists has been increasing. It is seen that the ability of hotel managements to compete, and to sustain this competing in an environment where conditions are changing depend on innovation activities. The aim of this study is to analyse the effects of individual (consumer/tourist) innovativeness and perceived risks of tourists on their innovative hotel preferences along with their innovation perception. For this purpose, the research has been conducted on 666 tourists who have been engaged in tourism activity, who have stayed in hotel businesses, and who have got service in these businesses. In data analysis, descriptive statics, factor analysis, simple and multivariate regression analyses have been utilized. It is seen that %4,2 of the answerers participating in the study is categorized as Innovative, %33,8 is Pioneer, %44,6 is Interrogator, %15 is Sceptical and %2,4 is Traditional. It is determined after the analysis that the innovative hotel preference is affected by individual (consumer/tourist) innovativeness and innovation perception; innovation perception is influenced by individual (consumer/tourist) innovativeness and individual (consumer/tourist) innovativeness is affected by perceived risk. In parallel with these results, the businesses should place importance to innovation according to tourist categories to be able to succeed in the sector.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleTurist yenilikçiliği ve algılanan riskin, yenilik algısı ve turistlerin yenilikçi otel tercihlerine etkisi üzerine bir uygulama
dc.title.alternativeA study on the effects of tourist innovativeness and perceived risk on innovation perception and tourists' innovative hotel preferences
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-07-02
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTourism
dc.subject.ytmIndividual innovativeness
dc.subject.ytmTourists
dc.subject.ytmInnovativeness
dc.subject.ytmInnovative behaviour
dc.subject.ytmInnovation strategies
dc.subject.ytmRisk Perception
dc.subject.ytmCustomer preferences
dc.subject.ytmHotels
dc.identifier.yokid10249948
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityZONGULDAK BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid553920
dc.description.pages266
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess