Çocuk edebiyatı kapsamında çizgi romanlaştırılan dede korkut hikayelerinin yapı ve eğitsel değerler yönünden incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Edebiyat çocuk ruhunu besleyen türlerden biridir. Çocuğun kaliteli vakit geçirmek için edebi türlere başvurması ve yaşına uygun olan eserleri okuması gelişimine yardımcı olmaktadır. Bedenen, ruhen, zihnen gelişen çocuk kendini tanıma yolunda edebiyat ile karşılaşmaktadır. Kelime hazinesini artırmak, aktif kelime kapasitesine yardımcı olmak amacıyla çeşitli türlere yönelmektedir. Bu doğrultuda edebiyat çocuğun kendisini daha iyi tanıyabilmesi için en faydalı kaynaklardan biri olmaktadır.Okul öncesi eğitim önemli olduğu kadar okul dönemi de önem arz etmektedir. Çocuk bu dönemlerde okuma alışkanlığı kazanmaktadır. Ders içinde de bazı materyallerle çocuğun gelişimine ve okuma serüvenine katkı sağlanmaktadır. Kullanılan materyallerden bir tanesi de çizgi romanlardır. Çizgi romanlar sayesinde çocuk için okumak daha zevkli hale gelebilmektedir. Diğer türlerde olduğu gibi çizgi romanlarda da kültür aktarımı kahramanlar aracılığıyla yapılırken çocuk önceki dönemlere ait izler hakkında da bilgi sahibi olabilmektedir. Geçmiş dönemin izlerini en iyi yansıtan türlerden biri de destanlardır. Destandan halk hikayelerine geçiş dönemi eseri olarak kabul edilen Dede Korkut hikayeleri Oğuz Boylarının maceralarını anlatırken çocuğun eğitiminde de rol oynayacak eserlerdendir.Bu çalışmada Serdar Demircan tarafından çizgi romanlaştırılan Dede Korkut hikayeleri yapı ve eğitsel değerler yönünden incelenmiştir. Çalışmada 13 kitap doküman incelemesi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışma betimsel niteliktedir. Çalışmada çizgi romanın tarihine, yaş gruplarına göre çocuk kitaplarına, çocuk kitaplarının özelliklerine ve eğitsel değerlere yer verilmiştir. Çalışma bulgularına göre çizgi romanlaştırılan Dede Korkut Hikayelerinin genel özellikleri itibariyle ortaokul öğrencilerinin seviyelerine uygun olduğu görülmüştür. Eğitsel değerler MEB'in belirlemiş olduğu kök değerler çerçevesinde tespit edilmiştir. Bulgular tablolarda yüzde ve frekans halinde verilmiştir. En çok değer `Kan Turalı` hikayesinde en az değer ise `Deli Dumrul` hikayesinde tespit edilmiştir. Literature is one of the genres that nourish children's soul. The child's application to literary genres in order to spend quality time and reading the works suitable for his age help him to develop. Body, spirit, mentally developing child will develop better in the way of self-recognition. In order to increase vocabulary, and to help active vocabulary capacity, a variety of genres are directed. In this respect, literature is one of the most useful sources for the child to know himself / herself better. School period is important as well as the pre-school education. The child gains a reading culture during this period. The courses taken in schools also contributes to the child's development and reading adventure through some materials. One of the materials used is comics. With the help of comics, reading can be more enjoyable for the child. As in other genres, in comic books the transfer of culture is also done through heroes, the child can learn about the traces of the past while reading a comic. Epics are one of the genres that best reflects the traces of the past. Dede Korkut stories, which are accepted as a transition period from epic to folk tales, are among the works that will play a role in the education of the child while telling the historical stories of Oghuz Turks. Thanks to it's cultural background, Dede Korkut Stories are important works that will play a role in the education of the child.In this study, Serdar Demircan's comic book `Dede Korkut` is examined in terms of its internal and external structure. This study includes 13 books that are examined by document analysis method . The characteristic of this study can be considered as descriptive. In this study, the history of comics, children's books according to age groups, the characteristics of children's books are included. According to the findings of the study, Dede Korkut Stories, which were converted to comic, were found to be appropriate to the level of secondary school students in terms of their general characteristics. Educational values were determined within the framework of the root values determined by the Ministry of National Education. The findings are given in percentage and frequency in the tables. The highest value was found in the story of `Kan Turalı` and the lowest value was found in the `Deli Dumrul` story.
Collections